Skip to content

bangkok fryser

mars 17, 2011

(For English, scroll down.)

Da jeg våkner, ligger jeg et lite øyeblikk og hutrer under dynen, airconditionen har stått på hele natten og det er så kaldt, men vi venter besøk og jeg må skynde meg, så jeg tar et raskt skritt ut på gulvet, og det er kaldt, gulvkaldt og kald luft og det er jo sånn det pleier å være, så jeg gjør som vanlig, jeg åpner balkongdøra for å få litt varme, venter at tropevarmen skal lukke seg om meg, men så gjør den ikke det, for ute regner det og det er kaldt, og jeg fryser, ja, for første gang siden september 2009 fryser jeg når jeg er ute, og jeg skvetter litt og gjør en helomvending, for nå er en varm dusj det eneste som nytter, varmt vann på kald kropp.

Ja, det er sommer i Bangkok, vi er jo i mars, den nest varmeste måneden, men likevel måles det nitten grader, atten, søtten, femten, og i tillegg regner det litt, det blåser surt, og ute har bangkokianerne tatt på seg de varmeste klærne de eier, ja, selv hundene får på seg gensere, får tepper over seg, og i gaten fyres det bål som frosne motorsykkelsjåfører samler seg rundt, Bangkok fryser, det er sommer i Bangkok, og Bangkok fryser.

Jeg fryser.

Ja, for også jeg trodde vinteren var over nå, og den ene buksen jeg hadde med meg, ligger i en pappeske på en båt på vei hjem til Norge, og det eneste varme plagget jeg har er en vevet genser med hette, så jeg går med shorts og hettegenser og jeg fryser, jeg som har klaget over varmen, jeg som har savnet snø, jeg fryser i femten grader, søtten, atten, nitten, og jeg vet jeg burde nyte det, for endelig går det an å puste fritt, men så er det jo nettopp det at jeg fryser jeg også, akkurat som resten av Bangkok fryser.

Det er sommer i Bangkok, og det er kaldt.

————————————

(IN ENGLISH)

When I wake up, I lie for a moment and shiver under the quilt, the air conditioning has been on all night and it’s so cold, but we are expecting a visitor and I have to hurry, so I take a quick step out on the floor, and it’s so cold, cold floor and cold air, and that’s the way it tends to be, so I do as usual, I open the balcony door to get some heat, expecting that tropical heat will surround me, but then it doesn’t, cause it’s raining and it’s cold, and I’m freezing, for the first time since September 2009 I’m freezing when I’m outdoors and the only possible thing to do is to enter the shower, to feel warm water on a cold body.

Yeah, it’s summer in Bangkok, cause we are in March, the second-hottest month, yet the temperature is measured to nineteen degrees, eighteen, seventeen, fifteen, and in addition, it rains a bit, and the wind is chilly, and outside, the Bangkok people wear the warmest clothes they own, yeah, even the dogs are wearing sweaters, are getting blankets over them, and in the street a fire is burning, and the motorcycle drivers stand around it, trying to get some heat in their bodies, Bangkok’s frozen, it’s summer in Bangkok, and Bangkok’s frozen.

And I’m frozen.

Yeah, I too thought the winter was over now, so the one jeans I own is in a cardboard box on a boat on its way back to Norway, and the only warm clothing I’ve got is a woven sweater with a hood, so I wear shorts and a hoodie and I’m freezing, I, who have complained about the heat, I, who miss snow, I’m freezing in fifteen degrees, seventeen, eighteen, nineteen, and I know I should enjoy it, because finally it’s possible to breathe freely, but it’s just that I freeze too, just like the rest of Bangkok freeze.

Yeah, it is summer in Bangkok, and it’s cold.

15 kommentarer leave one →
  1. Kristin permalink
    mars 17, 2011 11:07 am

    Litt av en overgang fra tropevarme til norske tempraturer…brrrrrr

    Her har det så smått begynt å våres , dvs minus 5 gr idag tidlig men når sola får tak har snøen begynt å tine og jeg ser en ende på en laaaang vinter 🙂

    Og vi nærmer oss sakte men sikkert påske og det som er så rart da er jo at jeg elsker å dra på hytta for å gå lange skiturer… så jeg håper på at snøen blir liggende der en stund.

    Smil til deg 🙂

  2. mars 17, 2011 11:14 pm

    herregud, så rart!

    jeg kunne småfryse litt i singapore når det kom regn og temperaturen falt kanskje fem grader. og jeg frøys i alle fall inne i alle de overairconditiona rommene.

    men femten grader i bangkok?

    det er omg.

    • april 5, 2011 3:27 pm

      Oi, jeg har visst vært litt off-blogg i det siste jeg, helt glemt å svare på kommentarene til og med.

      Femten grader var helt sykt kaldt. Jeg var jo syk i to uker etterpå, hehe.

  3. mars 19, 2011 11:22 am

    Og jeg konverterte til joggesko sist onsdag, glad for bare veier og sol som varmet i fjeset. Men neida. I natt har det snedd, og i dag sner det enda mer. Jeg ser bare 100m bortover innimellom, bygene er tette – men kommer heldigvis med opphold innimellom.

    Og da jeg var i Dubai var jeg kald da det gikk fra 24 til 18 om kvelden. Jeg ville bare ikke tilstå det, for jeg er jo aaaldri kald. Bassenget var varmere enn lufta. Heldigvis visste kompisen min om en fantastisk restaurant med peis inne. Der spiste vi, og der var det varmt.

    Stakkars deg. (relativt sett, i disse dager, men like fullt…!)

    • april 5, 2011 3:28 pm

      Hehe, ja, jeg må vel innrømme at det er andre som har det verre enn meg. Men kaldt, det var det! Jeg håper våren har kommet litt lenger hos deg nå!

  4. mars 19, 2011 3:55 pm

    nå er det lenge siden jeg har vært aktiv på bloggfronten. men nå skal jeg bli det igjen.

    så fin tekst, anniken. jeg liker den!
    håper du får det varmt igjen snart. og at den vevde genseren med hette hjelper!

    flotte bilder nedover.. som alltid! *beundre*

    • april 5, 2011 3:29 pm

      Tusen takk, kjersti!

      Jeg har ikke vært så aktiv selv i det siste heller, noen ganger har man bare ikke tid. Men jeg gleder meg til å titte innom din blogg igjen 🙂

  5. mars 20, 2011 11:19 am

    Brrr! Pussig! Håper du får varmen opp snart 🙂 det håper jeg skal skje her også, snart! Laangsomt, langsomt blir det vår …

    • april 5, 2011 3:31 pm

      Ja, det ble varmere etterhvert, litt i varmeste laget til og med, hehe. Nå begynner vel våren å nærme seg der hjemme? Det syns jeg du har fortjent, i hvert fall!

  6. april 5, 2011 10:59 am

    Hei ! Skal til Bangkok i juni, håper værgudene ikke «sparer på strømmen» fortsatt. Her i Tromsø er det minusgrader og snøskavler store som templer. Trøst deg med det neste gang du fryster 🙂 Takk for en velskrevet blogg!

    • april 5, 2011 3:32 pm

      Takk for hyggelig kommentar! Ja, jeg regner vel egentlig med at de fleste som leser denne bloggen har opplevd kaldere dager enn meg i år, hehe. Forøvrig tror jeg ikke du trenger å frykte, litt varme blir det alltids 🙂

  7. april 8, 2011 10:58 pm

    Jeg har blitt feid vestover av full storm og sinnsykt vær, og er tilbake på farmen etter tre uker i Asia. Og er fremdeles lettere sjokkert over den kalde og fuktige opplevelsen Thailand ble denne ferien. Heldigvis var det sol i Malaysia. 😯

    Men jeg brukte faktisk cardigans og fleece stadig vekk… Men nå er jo jeg også vant til varme. Akkurat som du er.

    • april 9, 2011 7:23 am

      Ja, det er vel noe med det også, at jeg fryser ved høyere temperaturer nå enn før, 20 grader er jo egentlig varmt det, liksom 🙂 Lurer virkelig på hvordan det skal gå når jeg reiser hjem kommende jul til minus 20 og en meter med snø, hehe.

      Men uavhengig av kuldepreferanser, så har været i Thailand vært gansle så fælt i det siste, og jeg håper du ikke endte opp midt i flomområdene!

  8. september 19, 2011 12:09 pm

    Hei! Var selv nede i Bangkok i Mars i år, har familie der nede, og ingen av dem hadde noen gang opplevd Thailand så kaldt… Med andre ord er det nok ikke særlig vanlig. (Takk og pris for det hehe) Vi satt ute om kveldene med ullgenser og bukse, badet ikke på 4 dager, og prøvde å få kontakt med noen venner på Koh Samui som var «flomfast»…
    Hva driver du med i Thailand egentlig? Skole? Ferie?

    Uansett, flott blogg 🙂

    • september 19, 2011 1:40 pm

      Tusen takk for hyggelig kommentar! Mars ja, da var det jammen kaldt her, det hele endte jo med at jeg var syk i flere uker etterpå, hehe. Da er det jammen bedre sånn det er nå! Jeg tar en mastergrad her i Bangkok, på Chulalongkorn University, så har vært her i to år nå. Og du da, er du ofte her i traktene?

      (Forøvrig har bloggen byttet adresse, nå er den å finne her: http://annikensandvik.com/blogg )

Legg igjen en kommentar

