Skip to content

januar: sånn var det

februar 2, 2011

(For English, scroll down.)

Det er andre februar, og jeg sitter her og prøver å tenke tilbake på måneden som gikk, men det er nesten så det ikke går, det er som om det som ligger bak meg er en kompakt masse av tid, umulig å bryte ned til mindre biter, til episoder, hendelser, det har vært så hektisk, og i ettertid føles det som om alt henger sammen, alle hendelsene, alle menneskene, alle dyrene, på første forsøk er det vanskelig å skille alt fra hverandre, men en ting er helt klart, og det er at januar stort sett besto av mennesker og dyr, fine mennesker og fine dyr.

Ja, januar var mennesker og dyr, dyr og mennesker, det var måneden da jeg begynte å jobbe frivillig hos organisasjonen Scad, den som tar vare på gatehundene og gatekattene i Bangkok, som vaksinerer og kastrerer dem, som gjør dem friske, som sørger for at noen av dem får et bedre liv, et liv i et hjem, og nå tar jeg bilder for dem og jeg skriver for dem og jeg koser meg hundene og med kattene og det er som oftest veldig fint, men innimellom litt trist også, og dette skal jeg fortelle mer om senere, jeg ville bare nevne det nå, at januar var måneden jeg besøkte Scad for første gang, akkurat som januar var måneden jeg møtte Essi for første gang, Essi er kvinnen bak en blogg jeg har fulgt i sånn sirka et år, og bloggen heter Bangkoking og er veldig fin, og i januar møtte jeg altså Essi for første gang, og det viste seg at hun var veldig fin hun også, fin blogg, fin dame.

Og januar var måneden for besøkende langveisfra, fra Norge, fra Australia, ja, hele fire ganger fikk vi besøk, og hver gang drakk vi god øl med gode mennesker, og det var jo egentlig ikke meningen, at januar skulle bli så full av øl, for vi skulle jo studere, lese, skrive, være flinke, men sånn ble det visst ikke, ikke akkurat, i hvert fall, det ble litt skole og mye øl, mange fine mennesker, mange fine dyr, og nå føles det som om alt har gått i ett, med hendelser umulig å skille fra hverandre.

Sånn sett bort i fra slutten, da.

For helt i slutten av måneden satte vi oss på et tog som tok oss til Kanchanaburi, og med oss hadde vi to venninner som ville kose med tigere, så da gjorde vi det, vi var i Kanchanaburi og koste med tigere, og det var helt greit, men bedre var det å sitte ved elva, se på vannet, på båtene, på insektene, høre på en stillhet vi hadde glemt fantes.

Så. Sånn var det.

————————————-

(IN ENGLISH)

january: a summary

It’s the second of February, and I’m sitting here trying to think back on the month that passed, but it’s almost impossible, it’s as if what’s behind me is just a compact mass of time, impossible to break down into smaller pieces of episodes, happenings, it has been so hectic, and in retrospect it feels like everything is connected, all the happenings, all the people, all the animals, on the first attempt it’s difficult to distinguish them from each other, but one thing is clear, and that is that January largely consisted of people and animals, great people, great animals.

Yeah, January was people and animals, animals and people, it was the month when I started to volunteer at Scad, an organization that takes care of the street dogs and street cats in Bangkok, vaccinates and sterilizes them, ensures that some of them get a better life, a life in a home, and now I take photos for them and I write for them and I cuddle with the dogs and cats and it is usually very nice, but sometimes a little sad, and I will tell you more about this later, I just wanted to mention it now, that January was the month I first visited Scad, just as it was the month I met Essi for the first time, Essi who is the woman behind a blog I have followed for about a year now, and the blog is called Bangkoking and it is truly wonderful, and in January I met Essi for the first time and it turned out that she was wonderful too, wonderful blog, wonderful girl.

And January was the month for visitors from afar, from Norway, from Australia, yeah, four times we got visitors, and every time we ended up drinking good beer with good people, even though that was not how it was supposed to be, January was supposed to be filled with studying, reading, writing,  and it was, also, just not as much as planned, January was some studying but more beer, and lots of nice people, lots of nice animals, and now it feels as if everything has happened in just one single sequence, with events indistinguishable from each other.

Apart from the end, that is.

Cause in the very end of the month we took the train to Kanchanaburi, and with us we had two friends who wanted to cuddle with tigers, and so we did, we were in Kanchanaburi and cuddled with tigers, and that was okay, I guess, but it was definitely better to just sit by the river, watching the water, the boats, the insects, listening to a silence we had forgotten existed.

So, that’s how it was.

8 kommentarer leave one →
  1. Eira permalink
    februar 2, 2011 4:02 pm

    åååå, jeg vil også være på besøk!!

  2. Kristin permalink
    februar 3, 2011 12:10 pm

    Nydelig beskrivelse og bilder Anniken 🙂

  3. februar 3, 2011 2:35 pm

    Var det bare helt greit å kose med tigre? Hmm… Jeg syns det hørtes stas ut! Og stas å jobbe med pusene og vovovene – gleder meg til å lese mer om det!

    • februar 3, 2011 6:49 pm

      Ja, jeg er enig i at det høres stas ut, men det blir en bitter ettersmak når det er tydelig at tigerne ikke har det så bra! Nå har jeg postet et innlegg om det også, så da forstår du nok tenker jeg!

      Jeg synes det er fint at du gleder deg til å lese om pusene og vovovene, de dukker nok opp ganske så snart 🙂

  4. februar 5, 2011 4:30 am

    Ja, nå forstod jeg mye mer. Det der var ikke hyggelig lesning, men det er jo veldig fint at du skriver om det!

    • februar 5, 2011 5:08 am

      Ja, sant, og jeg ville liksom ikke gi fra meg hva det skulle handle om da vettu, så derfor ble det til at jeg skrev «helt greit». Selv om det ikke var det, egentlig.

Legg igjen en kommentar

