Skip to content

abc, sånn var det (2010, altså)

januar 1, 2011

(Og et bilde av ham jeg har delt det meste med, den fineste mannen i verden.)

(Ingerid er opphavskvinnen til denne fine formen for oppsummering, se hennes 2010 her.)

a: da vi reiste til Kambodsja med klassen, føltes det meste varmt og fælt, for sola brant og den gamle steinen brant og jeg svettet og drakk vann og gjorde mitt beste for å overleve, men så kom vi til Angkor wat, og alt forandret seg, her var skygge og svale ganger og livet føltes fint igjen.

b: bøker, jeg leste jo tross alt 49 av dem i fjor, noen dårlige, men flest gode, og det er jeg godt fornøyd med, og jeg vil gjerne benytte anledningen til å trekke frem bøkene til Amitav Ghosh, for han skriver så fint om India og Burma og sånn, og jeg har lest tre av dem i år, og syns du bør gjøre det samme i 2011.

c: første februar hadde jeg min første båttur på Chao Praya, siden den gang har det blitt flere, og jeg mener fortsatt at denne elven er noe av det fineste Bangkok har å by på, Chao Praya med sine tilhørende kanaler, det er lite som er så fint som å sitte i en smal longtailbåt og kruse forbi bangkokianernes hjem. Prøv selv, så får du se.

d: Deadwood. Jeg er ikke så glad i å se på film, men jeg er tilgjengjeld veldig glad i å se på tv-serier, og i år har vi sett Mad men og True blood og det var så bra, men Deadwood var enda bedre. Jeg lover.

e: i Kambodsja finnes det en landsby der innbyggerne avler edderkopper, og jeg trodde jeg skulle dø da jeg gikk ut av bussen i nettopp denne landsbyen, og ble møtt av en hel skokk med barn lastet med hvert sitt hårete kryp. Jeg ventet med å tisse til neste stopp, for å si det sånn.

f: i april reiste jeg helt alene til Filippinene, jeg skulle føle på ensomhet og klare meg selv, og det gjorde jeg, og jeg hadde det så veldig fint. I etterkant skrev jeg jo om opplevelsene mine, og de historiene kan du lese her, om du vil, altså.

g: i 2010 drakk jeg øl på tre go-go-barer, to i Pattaya, og en i bangkokgata Soi Cowboy, i tillegg til at jeg overvar et såkalt pingpongshow der jentene utøver tvilsomme kunster med private kroppsdeler. Dette er ingen rekord jeg ønsker å slå i det nye året.

h: av kjæresten min fikk jeg et fantastisk fint holga-kamera til jul, og den første filmrullen er klar til fremkalling og jeg er så spent og er sikker på at dette er evig kjærlighet.

i: på min reise i Filippinene besøkte jeg risterrassene i fjellene, og på det viset ble jeg kjent med folkestammen Ifugao, og det var jo flaks, for plutselig fant jeg ut hva masteroppgaven min skal handle om, og i april reiser jeg tilbake igjen, og det blir så bra. Håper jeg.

j: i Filippinene er det helt normalt å sitte på taket av en jeepney om du skal ta deg fra et sted til et annet. Det gjorde jeg også, i tre timer. Jeg holdt pusten i svingene.

k: vanligvis pleier jeg å klatre opp på bord eller stol og la min kjære ta seg av kakerlakkutdrivelsen der det måtte være nødvendig, men i Filippinene var jeg jo som sagt alene, og da må man klare alting selv, så også kakerlakkutdrivelser. Det var jeg særdeles dårlig på, og derfor ble det et par søvnløse netter oppe i fjellene.

l: i november var jeg gjest i et laotisk bryllup, fri flyt av øl og whisky og kjærlighet, og det var så fint.

m: 2010 ble året da jeg hadde en kjæreste som var munk, plutselig var min langhårete kjære glattbarbert i oransje drakt, og jeg var så stolt, er så stolt (men glad for at han ikke ville fortsette å være munk resten av livet.)

n: nå er det nesten halvannet år siden jeg var hjemme sist, og av og til rammes jeg av et aldri så lite norgesavn. Da er det fint at både mamma og øyvind og pappa og bror har vært på besøk i løpet av året, lastet med brunost og melkesjokolade, og seg selv da, ikke minst.

o: jeg tror O-albumet til Damien Rice er det som oftest har stått på repeat her hjemme i år. Jeg ser ikke noe galt i at den trenden fortsetter.

p: da pappa besøkte meg og min kjære, tilbragte vi en uke sammen på øya Phu Quoc i Vietnam. Der var det hvit sand og et hotell som luktet kanel og ganske få turister og jeg syntes det var så fint.

q: q-tipsen er mye hardere i Thailand enn hjemme i Norge. I hvert fall de jeg har kjøpt, de er rett og slett ganske ubrukelige. Ja. Det var vel det jeg hadde å si om den saken.

r: må nok stå for rødskjorter i år, med mars kom de første demonstrantene til byen, og der ble de frem til myndighetene fikk nok i midten av mai, den nittende mai ble årets blodigste i Bangkok, alt var skudd og røyk og flammer, og tilsammen ble 91 mennesker drept.

s: den fineste restauranten i Bangkok heter Sam’s Fish and Chips, og der er det så koselig, med en familie som skravler og en trubadur som drikker like mye som han synger.

t: ja, jeg har jo faktisk begynt å trene, de to siste månedene av året var jeg riktig så flink, sånn omtrent tre ganger i uka har jeg løpt og tatt knebøy og armhevninger på knærne, og jeg føler meg veldig, veldig flink. Mon tro hvor lenge det varer.

u: jeg har overlevd min første hele tordensesong her i Thailand, og herremin, for et uvær det kan bli, lyn og torden og strømstans og redd kjæreste. 

v: først hindret en askespyttende islandsk vulkan min beste venninne i bli med meg til Filippinene. Så besteg jeg den kjempelille vulkanen Taal på min alenereise i nevnte land. Savn og fin utsikt.

w: Wat Phai Ngern Chotanaram er navnet på templet der 2002 aborterte fostere ble funnet i plastposer i november, og det er helt klart en av de nyhetene som har gjort sterkest inntrykk på meg i år (ja, i fjor da).

x: i Bangkok kan man bestille to firkantede x-pan pizzaer på internett, og få dem levert på døren en halvtime etterpå til en billig penge. Det har vi gjort noen ganger i året som gikk, namnamnam. 

y: mang en gang i 2010 har jeg funnet meg selv i midten av et yrende folkeliv (ja, okei, det er en forferdelig frase, men fantasien har sviktet meg, sorry). Kinesisk nyttår i Chinatown topper nok lista, men Kao San road på en vanlig kveld byr også på nok folk. Og offentlige transportmidler i rushen, og kjøpesenterne før jul. Og på lørdager.

z: Zoya Phan har skrevet boka Little Daughter, en bok som er basert på hennes egen oppvekst som en del av Karen-folket i Burma, og historien hennes er så sterk, og jeg er veldig glad for at jeg leste den i året som gikk.

æ: ææhh er hva jeg sier når jeg får spørsmål etter endt foredrag på skolen, og apropos foredrag, her har jeg klatret over noen terskler i år, jeg blir fortsatt nervøs før jeg skal til pers, men jeg frykter ikke lenger for livet. Det går fremover, altså.

ø: på årets nestsiste dag fikk jeg endelig se de store øglene i Lumphini park igjen, de som jeg kaller varaner, selv om jeg ikke er helt sikker på at det stemmer, men uansett, de er så store, og ser så skumle ut, og likevel er ingen redde for dem, og det syns jeg er ganske fint.

å: i 2010 har jeg bodd i en leilighet i blokk som har svømmebasseng på taket, og det har vært fint å svømme under åpen himmel, litt nærmere stjernene.

——————————

(To all my English-reading friends, I’m so sorry, but today I’m too tired to translate all of this. Please use Google Translate if you want to know how my 2010 was, in alphabetic order. I’m quite sure some of the meaning will get lost in translation, though, sorry about that.)

8 kommentarer leave one →
  1. Bjørn Erik Dahl permalink
    januar 1, 2011 7:21 pm

    Finfin oppsummering og finfin blogg! Blir rent ut inspirert til utstrakt reise-, gruble- og skrivevirksomhet…

    • januar 2, 2011 8:23 am

      Åh, takk, og så fint det er å kunne inspirere litt, spesielt til så fine ting!

  2. januar 1, 2011 9:01 pm

    Sjå der du, din 2010 var jo ei perla! Eg vart og inspirert, mest til å svømma i basseng under åpen himmel, skal be dei få det inn i den nye badeland/kvenparken på sildoljefabrikken.

    Katti kjem du tilbake til Norge egentlig?

    • januar 2, 2011 8:25 am

      Åjaa, det hadde vært noe, med et utendørsbasseng i sildoljefabrikken. Blir det avstemming, så støtter jeg det forslaget, lett.

      Jeg kommer tilbake om et år, ja, litt under et år, til og med, jeg skal jo hjem til jul 🙂

  3. januar 2, 2011 10:59 pm

    Artig innlegg. Jeg tok måndene og mixet det med bilder i steden. Virker som et intressant år det da! Misunner deg å bo i Thailand, Anniken! Godt nyttår til deg og dine 🙂

    • januar 3, 2011 10:40 am

      Ja, det har jo egentlig vært et ganske så fint år, altså, og absolutt ikke verst å bo i Thailand 🙂 Tusen takk, og godt nytt år til deg og dine også!

  4. januar 3, 2011 2:30 am

    lovely portrait!

Legg igjen en kommentar

