Skip to content

i dag er det første desember

desember 1, 2010

Ja, i dag er det første desember, og på veggen min henger en hjertesnor fylt opp med røde poser, nummererte poser, for det er jo en julekalender, en julekalender fra den fine mammaen min, sendt helt hit til Bangkok, og over julekalenderen har vi pyntet med julelys, røde og grønne og gule og blå, noen ganger blinker de, andre ganger ikke, og de er like fine uansett, for det er første desember, og i stua har jeg julekalender og julelys og nrk viser Jul i Månetoppen for oss i utlandet også, og jeg gleder meg til jul, selv om jeg ikke skal hjem, hjem til Norge, altså, ja, jeg gleder meg uansett, selv om jeg sikkert hadde gledet meg mer dersom jeg skulle, hjem, altså, hjem til snø og femten minusgrader, til selskinnstøvler og russisk lue med klaffer, til mamma og pappa og vennene mine, til ribbe og pinnekjøtt og grantre som drysser og og og, og jeg kjenner at desember er en lett måned å savne i, og nå er det første desember og jeg savner alle, savner alt, ja, i Bangkok er første desember glede og savn, savn og glede, og det er helt greit, det er sånn det er, sånn det bør være, når det ikke kan være sånn som det burde ha vært.

Om du skjønner.

———————————–

(IN ENGLISH)

Today is the first of December, and on my wall hangs a string filled with red bags, and the bags are numbered because it’s a Christmas calendar, a Christmas calendar my lovely mom has made for me and sent all the way here to Bangkok, and above the Christmas calendar, we have decorated with Christmas lights, red and green and yellow and blue, sometimes they are blinking, sometimes not, and either way they are beautiful, cause it’s the first of December and in the living room I have a Christmas calendar and Christmas lights and I do look forward to Christmas, even though I’m not going home, home to Norway, that is, yeah, I’m still looking forward to it, although I certainly would’ve been more happy if I was going, going home, I mean, to snow and fifteen degrees below, to sealskin boots and the Russian fur-hat with flaps, to mom and dad and my friends, to Norwegian Christmas food and an evergreen tree, and and and, and I feel for sure that in December, it’s easy to miss someone, and now it is the first of December and I miss everyone, everything, yeah, in Bangkok, the first of December consists of joy and longing, longing and joy, but that’s okay, that’s the way it is, how it should be, when it cannot be the way it should have been.

If you understand.

6 kommentarer leave one →
  1. kristin permalink
    desember 1, 2010 8:28 pm

    Jeg skjønner 🙂

    Så bra at julekallenderen lyser opp i Bangkok , så fint med røde og grønne lys.

    Vi savner deg her også…det skal bli fint til neste jul.

    Klem

    • desember 2, 2010 5:00 am

      Den lyser opp vettu, og i dag var det sjokolade i den, og da kan det jo ikke bli stort bedre, akkurat nå, i hvert fall, men til neste år, når det er jul 2011, da blir det bra, da! Klem tilbake!

  2. desember 3, 2010 9:44 am

    Skjønner godt at du savner spesielt nå. Det hadde jeg også gjort. Men jeg misunner deg Bangkok. Du er heldig som er i den bra byen der! Min månedlige toppliste er lagt ut, og du er på den. Takk for at du leser og kommenterer. Jeg setter stor pris på det! :=)

    • desember 4, 2010 2:59 pm

      Ja, og det hjelper på savnet å tenke på hvor heldig jeg er!

      Og så gøy å være på en toppliste, det er jo gøy å bli satt pris på som leser! 🙂

  3. desember 6, 2010 3:14 pm

    Å jeg liker så godt desember, en liten gave hver dag gjør noe med dagen, den blir litt bedre:) Alle bør få en julekalender!

    • desember 6, 2010 4:40 pm

      Helt enig, alle burde få en julekalender! I dag fikk jeg to poser med rett-i-koppensjokolade, og når dagen begynner sånn, så kan man jo ikke klage 🙂

Legg igjen en kommentar

