Skip to content

november: slik var det

november 30, 2010

Første november satt pappa på et fly på vei hjem til Oslo fra mitt hjem i Bangkok, og etter avskjeden dagen før, følte jeg meg litt tom, du vet, litt sånn hva skjer nå, da, sånn som det er lett å tenke når noe du har gledet deg til lenge plutselig er over, forventninger er omgjort til minner, men minnene er ikke fordøyet ennå, og mens den prosessen pågår, føler du deg litt tom.

Sånn startet november.

Så kom vinteren.

Vinter i Bangkok, med tredve grader og lunken bris, betraktelig bedre enn åtteogtredve grader uten bris, og da de åtte gradene forsvant, forsvant også det grå teppet som vanligvis hviler over byen, plutselig var det kontraster å se, kontraster og farger, varme toner, kald luft, og det var mulig å gå utendørs uten å få våte klær, våte av svette, altså, og i bassenget på taket var vannet kaldt.

Så vi badet, mens vi ventet på toget til Laos, nattog fram og nattog tilbake, og kjærlighet midt i mellom, Alom og Nok, Nok og Alom, også whisky og øl, deilige Vientiane, rolige Vientiane, avslappende Vientiane.

Kjærlighet.

Seks dager fylt med kjærlighet i Laos, før hverdagen hentet oss tilbake, tilbake til en skolehverdag uten skole, jeg er student med ansvar for egen læring nå, og i november øvde jeg meg på nettopp det, og akkurat nå er november på vei til å bli desember, og masteroppgaven min er med meg overalt. I tankene, altså.

Mens vinteren, vinteren er over for denne gang, og jeg ønsker meg snø.

Så. Sånn var det.

—————————————

(IN ENGLISH)

The first of November, my dad was on an airplane on the way home to Oslo from my home in Bangkok, and after the goodbyes the day before, I felt a bit empty, you know, just like what happens when something you’ve been looking forward to a long time suddenly is over, when your expectations are transformed into memories, but the memories are not digested yet, and while the process is in progress, you feel a little empty.

That’s how my November started.

Then came winter.

Winter in Bangkok, with thirty degrees and warm wind, significantly better than thirty eight degrees with no wind at all, and when the eight degrees disappeared, so did the gray curtain that normally rests above the city, suddenly there were contrasts to be seen, contrasts and colours, warm tones, cold air, and it was possible to go outside without getting all your clothes wet, wet with sweat, that is,  and in the rooftop pool the water was cold.

So we swam, while we waited for the train to Laos, the night train one way, and the night train back, and in between there was love, Alom and Nok, Nok and Alom, and whiskey and beer and wonderful Vientiane, quiet Vientiane, relaxing Vientiane.

Love.

Six days filled with love in Laos, before life brought us back to normal, back to a school day without school, I am a student with responsibility for my own learning now, and in November I’ve been practicing, and right now when November fades into December, my thesis seems to be with me everywhere.

While winter has left, for now. I want snow.

4 kommentarer leave one →
  1. Andrea permalink
    november 30, 2010 4:43 pm

    Nå driver vi å pakker sammen og selger unna hjemmet vårt i Tromsø. I helga var jeg ute sammen med Sofie og så på nordlyset. Da tenkte jeg på deg.
    På når du å Marthe lå ute i mange, mange minusgrader uten jakke og sko og så opp på en himmel full av farger.
    Når jeg kom inn til hagemøbler i stua og ting som snart skal selges og kastes ble jeg så glad. Glad for at Bangkok og Anniken nærmer bittelitt for hver eneste vinterdag som går.

    • desember 1, 2010 3:59 am

      JAAAA! Nå er det tre måneder igjen, og jeg gleder meg så!!

      Og heldige Sofie og deg, nordlys er det fineste i verden, og man kan si mye om Thailand, men det er i hvert fall veldig lite nordlys her.

      Åh, jeg gleder meg stort til å se dere, altså!

  2. kristin permalink
    november 30, 2010 10:42 pm

    Her er det blitt skikkelig norsk vinter nå og den kaldeste november på 225 år og jammen er det ikke litt snø også. Akkurat nå er det minus 13 gr ute.

    1 desember i morgen og adventstid , tid for å tenne lys , kose seg og adventskallender. I år blir det bare flax kallender på oss.

    Du går inn i en hektisk master periode , skjønner den er med deg hele veien i tankene. Jeg håper det går godt for deg.

    🙂 mams

    • desember 1, 2010 4:01 am

      Kaldeste november på 225 år, det var ikke småtterier! Men med snø, så er vel alt bra! Her er det ikke snø (overraskelse), og veldig mye å gjøre nå i desember, men det skal nok gå fint, dette også!

      Jeg har en kjempefin adventskalender, jeg, fordi mammaen min er så snill! 🙂

Legg igjen en kommentar

