Skip to content

magi i det skjulte

november 28, 2010

Å vandre i Chiang Mais gater er å vandre blant templer, i følge Wikipedia er det mer enn tre hundre buddhistiske templer i byen, og når jeg går rundt i gatene er ikke det vanskelig å tro, uansett hvor jeg er har jeg utsikt til et tempeltak, et tempeltak eller en tempelmur, et dragehode, toppen av en stupa.

Ja, i Chiang Mai er det templer overalt, og på friske morgener er det så fint å gå inn, å gå inn på tempelområdene og rusle rundt i skyggen av byggene, prøve å gå i ett med mørket, ikke fordi det gjør noe å bli sett, men fordi det føles godt å bli værende utenfor, å være en som titter inn, en som ikke forstyrrer, å la tempellivet gå sin vante gang.

Så jeg gjør meg så liten jeg kan, mens jeg betrakter verden i det skjulte, jeg ser novisemunkene som rusler mot templet, jeg ser en eldre munk som tar i mot offergaver fra en familie på tre, jeg ser hunder som hviler, haner som spankulerer, mennesker som ber, jeg ser en liten buddha i gull, en stupa utsmykket med elefanter, jeg ser alle fargene, jeg ser gult og rødt og blått og grønt, jeg ser oransje.

Og kanskje er det noen som ser meg, ja, selvfølgelig er det noen som ser meg, jeg er jo ikke usynlig, tross alt, men uansett, om det er noen som ser meg, merker jeg det ikke, det er ingen som ser meg, som lurer på hvem jeg er, på hva jeg gjør der, eller, det kan jo hende det er noen som tenker akkurat det, men jeg merker det i hvert fall ikke, jeg føler meg usynlig, dermed er jeg usynlig. Usynlig nok.

Og det føles så godt. Så avslappende.

Så fredelig.

(Inntil klokka blir tolv. For når sola står som høyest er det umulig å føle seg usynlig, plutselig er det andre ting som er viktigere, å finne en vifte, for eksempel, eller noe kaldt å drikke, og magien er borte, ja, etter klokka tolv er magien helt borte, vær du sikker.)

————————————

(IN ENGLISH)

To wander in Chiang Mai’s streets is to wander among temples, according to Wikipedia, there are more than three hundred Buddhist temples in the city, and when I walk around in the streets it’s not that hard to believe, no matter where I am, I have a view of a temple roof, a temple roof or temple wall, a dragon head, a top of a stupa.

Yeah, in Chiang Mai temples are everywhere, and in the cool mornings it’s so nice to go in, to enter the temple grounds and wander around in the shade of the buildings, trying to blend with the darkness, not because it would hurt to be seen, but because it feels good to stay outside, to be the one looking in, the one that doesn’t interfere, to let temple life go on as usual.

So I make myself as small as possible, while I watch the world in secret, I see novice monks entering the temple, I see an elderly monk accepting offerings from a family of three, I see dogs resting, roosters strutting, people praying, I see a small Buddha made of gold, and a stupa decorated with elephants, and I see all the colours, I see yellow and red and blue and green. Orange.

And maybe there are some who watch me in return, yes, of course, I’m not invisible after all, but still, I don’t notice them, and in my mind, there is no-one looking at me, no-one who wonders who I am, what I’m doing there, I feel invisible, I am invisible. Invisible enough.

And it feels so good. So relaxing.

So peaceful.

(Until the clock strikes noon. Cause when the sun is at the highest, it’s impossible to feel invisible, suddenly there are other things more important, to find a fan, for example, or a cold drink, and the magic is gone. I promise you.)

4 kommentarer leave one →
  1. november 29, 2010 2:52 pm

    oh such beautiful pictures! the colors are great

    • november 29, 2010 3:03 pm

      thank you so much, now you made my day brighter!

Trackbacks

  1. et unntak « min såkalte blogg
  2. en natt i saigon « min såkalte blogg

Legg igjen en kommentar

