Skip to content

om natten, i chiang mai

november 27, 2010

(Jeg lovte dere jo at november skulle bestå av små glimt fra Chiang Mai og Vietnam her på bloggen, og jeg må innrømme at jeg har havnet på etterskudd, for november er jo snart over, og jeg har ennå ikke fortalt dere noe som helst. Jeg skal prøve å gjøre opp for meg, og jeg starter nå.)

Om jeg skal velge meg en by her i Thailand, så velger jeg meg Chiang Mai.

Chiang Mai om morgenen, Chiang Mai om natten.

Om morgenen, når grønt gress er dekket av blanke duggdråper, når luften er frisk etter en hel natts avkjøling, når varm kaffe gjør godt, ikke bare fordi det er kaffe, men fordi den er varm, varm kaffe en kjølig morgen i Chiang Mai.

Og om natten. Om natten, når sola har trukket seg tilbake, og det igjen er mulig å gå gatelangs, kikke inn i oppganger, snike seg forbi forlatte hus, om natten, når ølen smaker bedre fordi isen smelter saktere, når luften igjen er frisk, og det er mulig å puste fritt. Være fri.

Ja, om jeg skal velge meg en by her i Thailand, så velger jeg meg Chiang Mai, og det er et enkelt valg, for jeg kommer ikke engang på noen andre alternativer, i Chiang Mai er kafeene koseligere, maten bedre, menneskene roligere, hyggeligere, blidere, og derfor er Chiang Mai et bedre sted å være, en by å like, en by å trives i, å nyte livet i.

Om morgenen.
Om natten.

(Så takk til Pappa, som tilbrakte tre netter i Chiang Mai sammen med Lars og meg for en måneds tid siden. Det gjorde godt.)

———————————

(IN ENGLISH)

(I promised you that this blog in November would consist of small glimpses of Chiang Mai and Vietnam, and I must admit that I have fallen behind, for November is almost over, and I still haven’t told you anything. I’ll try to make it better, starting right now.)

If I should choose one city here in Thailand, I would have chosen Chiang Mai.

Chiang Mai in the morning, Chiang Mai at night.

In the morning, when green grass is covered with shiny dew drops, when the air is fresh after a full night’s cool, when hot coffee does good, not just because it’s coffee, but because it’s hot, hot coffee on a cool morning in Chiang Mai.

And at night. At night, when the sun has receded, and it’s again possible to walk along the streets, peek into backyards, sneak past abandoned houses, at night, when the beer tastes better because the ice melts more slowly, when the air again feels fresh, and it’s possible to breathe freely. Be free.

Yeah, if I should choose a city here in Thailand, I would have chosen Chiang Mai, and it’s an easy choice, because I can’t even think about any other options, in Chiang Mai, the cafés are cozier, the food better, people more calm, more friendly, and all this make Chiang Mai a better place to be, a city to like, a city to enjoy life in.

In the morning.
And at night.

(So many thanks to Dad, who spent three nights in Chiang Mai together with Lars and me a month ago. It did us good.)

2 kommentarer leave one →
  1. Far permalink
    november 27, 2010 5:12 pm

    Ja, Chiang Mai var virkelig trivelig! Et litt annet tempo og et litt annet klima enn i Bangkok. Takk til deg og Lars som fant frem til alle de fine stedene der. Alle templene, alle spisestedene, kveldsmarkedet. Jeg er full av gode minner!

    • november 28, 2010 8:25 am

      Helt klart, en stor forskjell! Jeg er full av gode minner, jeg også!

Legg igjen en kommentar

