Skip to content

regn

oktober 17, 2010

Det regner i Bangkok, ja, det regner i store deler av Thailand egentlig, regner og regner og regner, sånn at elver flommer over, broer raser sammen, bøndenes åkre blir ødelagte, hus blir ødelagte, togene står stille, trafikken står stille, det er så vått, så vått, og jeg tenker at jeg egentlig er ganske glad i regn, jeg liker å gå med gummistøvler og plaske i vanndammer, jeg liker at luften lukter mer, at den føles friskere, renere, jeg liker å sitte inne når vanndråpene treffer ruta, føle meg varm og tørr, mens alt annet er kaldt og vått, ja, jeg tenker på alt dette, men blir ikke enig med meg selv, for her i Bangkok, her i Thailand, er det meste annerledes, så også regnet, i hvert fall dette regnet som skal sette det endelige punktummet for regntiden, himmelen skal tømmes, gjøres klar for vinter, kjøligere dager, tørrere dager, og dette regnet, det tar aldri slutt, det regner og regner og regner, tungt, lenge, det regner når jeg står opp og det regner når jeg legger meg og når jeg står opp igjen, og mens jeg kan legge meg og stå opp så mye jeg orker, er det andre som mister hjemmene sine, avlingene sine, veiene sine, og jeg tenker at nå må det stoppe, stopp nå.

(Dessuten kommer pappa i morgen, og det hadde vært hyggelig om Bangkok kunne vise seg fra en litt hyggeligere side.)

—————————————-

It’s raining in Bangkok, just like it’s raining in a great part of Thailand, everything is just rain, rain, rain, rivers flood, bridges collapse, farmers’ fields are destroyed, houses are destroyed, the trains stand still, the traffic stands still, and it’s so wet, so wet, and I think that in my real life, I’m quite fond of rain, I like to wear rubber boots, splashing around in water ponds, I like that the air smells more, that it feels fresher, cleaner, i like to sit inside when water drops hit the window, I like to feel warm and dry inside when everything outside is cold and wet, yeah, and I think about this, but today I have dificulties agreeing with myself, because here in Bangkok, in Thailand, most things are different from back home, and so also with the rain, at least this rain that is supposed to be the closing rain of the rainy season,  the rain that is supposed to empty the sky, before winter arrives, with cooler days, drier days, and this rain, it it never ends, it rains and rains and rains, it’s heavy, and it’s long-lasting, it rains when I wake up, it rains when I go to bed and when I get up again too, and while I can go to bed and wake up so as much as I want to, there are others who lose their homes, their crops, their roads, and I think that it has to end now. Rain stop.

(Besides, my dad arrives tomorrow, and it would be nice if Bangkok could show itself from a slightly better side.)

9 kommentarer leave one →
  1. kristin renslo permalink
    oktober 18, 2010 12:31 pm

    Vi var på Rensbu i helgen , minus 10 gr om morgenen , barfrost , flotte farger , lange turer , nydelig vær selv fuglene sang tross sen høst. Fjellet gjør seg klar for vinteren.

    Det er langt fra dette til regnet i Bangkok.

    Klem mams

    • oktober 18, 2010 7:12 pm

      Ja, det er helt klart, jeg må si jeg savner en høst på fjellet altså. Håper dere hadde det fint! (Nå har det sluttet å regne for en stakket stund, så pappa kom mer eller mindre tørrskodd gjennom første møte med Bangkok.)

  2. oktober 18, 2010 4:24 pm

    Hello there! Nice that you´re posting (in English) again! 🙂 You´ve made one reader extremely happy with the beautiful posts and words you have written. I´m at Berlin airport waiting for the next flight to take me to Bangkok. How´s life? 🙂

    • oktober 18, 2010 7:15 pm

      You’re coming back!! That’s great news! Life here is great, my dad arrived today, and with two weeks left of school break, we’ll go to chiang mai and vietnam together 🙂

      Hope your trip is good, and I’m thinking that we should try to meet up when we’re both back in town, let’s say in November.

      And thanks for the nice words, now you have made me happy!

  3. oktober 19, 2010 5:47 pm

    Yay! Here I am! Have a good trip, the combination of Vietnam and Nothern Thailand sounds awesome. 🙂 I hope to find my way to Krabi next weekend. Chilling and swimming. Meeting in November sounds like a very nice plan. Hear you later!

  4. oktober 23, 2010 1:14 am

    great pictures! hope the weather gets better

    • november 1, 2010 9:59 am

      Thanks 🙂 It’s better now, the winter has finally arrived Bangkok!

  5. november 1, 2010 11:15 pm

    jeg skulle til å si at jeg savner asiaregnet, det som bare buldrer ned og tordner og lyner, men jeg var i singapore og der var det ikke farlig for folk, så det føltes så teit å skulle si det når folk mister hus og hjem og avlinger. men jeg savner det likevel. det føltes som små drypp av høsten.

    • november 2, 2010 2:55 am

      jeg skjønner hva du mener, og synes det får være helt greit å si det, og jeg tenker at om en stund, om halvannet år eller så, når jeg er tilbake i Norge, da kommer jeg nok til å savne det jeg og. men akkurat nå syns jeg det er fint at vinteren ser ut til å ha kommet til Bangkok, med kjøligere dager, tørrere dager.

Legg igjen en kommentar

