Skip to content

brunosten er spist opp og jeg tenker at alt er annerledes

september 8, 2010

Hjemme tar brunosten aldri slutt. Hjemme i Norge, altså, hjemme hos mamma og hjemme hos pappa, der et stykke brunost ikke rekker å bli høvlet til bunns engang, før et nytt stykke er på plass i kjøleskapet, ja, hjemme i Norge har brunosten sitt eget kretsløp, den praktiserer evig fornyelse, evig fornyelse for et lite stykke Norge.

Sånn er det ikke her.

Nei, sånn er det ikke her  i Bangkok, her er det norsk laks og norsk knekkebrød, men ingen ost, dansk gaudaost, ja, norsk brunost, nei, og jeg tenker at det er litt trist, men at det går bra, ja, egentlig er det bra, for da smaker eksemplarene mamma har fraktet med seg halve jorda rundt ekstra godt, så veldig godt, det er bare det at de krymper så fort, for hver skive jeg skreller av nærmer ostedøden seg, og jeg tenker at jeg må spare, men jeg klarer det ikke, bare en skive til, tenker jeg, bare en til.

Så.

Nå er brunosten spist opp, og jeg prøver å tenke på noe annet, på iskald sjokolademelk fra kiosken på hjørnet, for eksempel, eller på den frityrstekte kyllingen de selger på gaten, og igjen slår det meg hvor annerledes alt er, at forholdet mellom Norge  og Thailand består av kontraster, og plutselig savner jeg Norge, jeg savner endeløse landeveier der sauene er de eneste medtrafikantene, jeg savner oversiktlige byer, kjølig luft, snø.

Og jeg tenker at det er helt greit, å savne litt. Det er helt greit, spesielt fordi jeg vet at det går over, om ikke lenge går det over, da smiler jeg når jeg tenker på byen som velter utover alle grenser i et eneste stort kaos, smiler når jeg tenker på kjempeøglene som går i ett med mosjonistene i parkene, på øyene i sør der alt er turkist og blått.

Ja, jeg vet det går over, men dersom jeg tar feil, hvis jeg mot all formodning tar feil, så gjør ikke det noe heller, for om en måned og ti dager kommer pappa.

Med brunost i kofferten.

8 kommentarer leave one →
  1. september 8, 2010 10:58 pm

    Tenk t man kan skrive så fint om brunost ❤

    • september 9, 2010 7:41 am

      åh, takk 🙂 ja, man henter jammen inspirasjon på de merkeligste steder!

  2. september 9, 2010 5:47 am

    Hurra for pappa, med brunost i kofferten! 🙂 Her har luften fått litt skarpt i seg, og trærne en anelse rust eller gult, og det er vakkert og vemodig på samme tid. Mest er det vakkert, kontrastene er større. Om dagen er det knallsol, blå himmel og klart så langt man kan se. Om kvelden gnistrer det like klart, enda skarpere og kaldt. Man må kle varmt på seg 🙂 Det er forsåvidt greit, det kjennes godt og er litt koselig med høg hals og skjerf og gensere … men sommeren kunne godt ha vart litt lenger, så nyt varmen, du 🙂 Det ser alldeles fortryllende magisk ut på bildene dine! Tenk, øgler over veien! Noe til syn! Som du jo nevner, her går det mest i sauer .. hvilket minner meg på at straks er det fårikål-tid 🙂 hehe! Lykke til videre! Klem 🙂

    • september 9, 2010 7:48 am

      Det hørtes utrolig herlig ut, jeg elsker den tiden i Norge, skarpe høstfarger og klar luft, sol, men litt kaldt, varme luer, tykke skjerf. Ah. Og når den første snøen kommer, da er det jo bare glede å finne hos meg!

      Men ja, jeg nyter varmen også, jeg altså 🙂

      Så hyggelig at du liker bildene mine, det betyr mye!

  3. september 9, 2010 7:31 pm

    Nå forstår jeg hvorfor du var innom bloggen min akkurat i dag -Norgeslengsel 🙂

    Etter å ha lest teksten fin, fikk jeg lyst på brunost, men i solidaritet med deg skal jeg vente i en måned med å smake brunost.

    Jeg tenkte jeg skulle komme inn her og fortelle deg om høsten i Norge, som er min favorittårstid, men ser at Embla har skrevet flott om den.

    Jeg har vel sagt det før, men nevner det igjen: Bangkok er min favorittby!

    • september 14, 2010 4:48 pm

      Hehe, jeg setter pris på solidaritetsventing, det er helt sikkert! Selv om jeg selvfølgelig unner deg en smak om det skulle bli for ille.

      Ja, høsten er fin. Men Bangkok er også bra, til og med i regntiden 🙂

  4. kristin renslo permalink
    september 10, 2010 9:55 am

    Heisann :

    Er du sikker på at du ikke har 1 stk brunost i fryseren… ellers skulle jeg gjerne bytte ut litt brunost med eventyr ferie hos deg 🙂

    Høsten har kommet til oss her med alt den fører med seg av klare nydelige dager mot endeløst regn og tåke…..jeg forlenger sommeren litt med et opphold hos Øyvind i Spania om ikke så lenge.

    Ellers Anniken flotte bilder fra ferien vår og elles fin tekst og bilder her….jeg husker de rare øglene 🙂

    Klem mamma

    • september 14, 2010 4:49 pm

      Ja, dessverre er også fryseren tømt for brunost altså, synd, men sant, får jo helt dilla når jeg ført begynner å spise det.

      Fin oslohøst og litt mer sommer i Spania er vel heller ikke å forakte tenker jeg!

Legg igjen en kommentar

