Skip to content

juli 12, 2010

Seks snille sannheter.

Det er det det skal handle om nå, seks snille sannheter, om meg selv, Flinke Pike har utfordret meg, og det første jeg tenkte da jeg så det, var at dette kunne da ikke være så vanskelig, hvem som helst kan vel komme opp med seks fine ting å si om seg selv, tenkte jeg, men så gikk det noen dager, og jeg syntes det var litt vanskelig likevel, litt vanskelig å plukke fram de riktige tingene, de viktige tingene, og mens dagene gikk tenkte jeg på dette, ikke hele tiden selvfølgelig, men sånn innimellom,  og da jeg pusset tennene, for eksempel, eller da jeg fylte kaffekoppen på nytt, da tankene vandret andre steder, da tenkte jeg plutselig at dét er jeg flink til, og dét, det må jeg huske på, men da jeg husket at jeg hadde kommet på noe jeg ikke måtte glemme, var det bare følelsen av å ha kommet på noe som satt igjen, den, og følelsen av å ha glemt det.

Og jeg tenker at er det noe jeg i hvert fall ikke er flink til, så er det å huske på de tingene som faller meg inn i forbifarten, men nå var det ikke det det skulle handle om nå, heller det motsatte, og jeg tenker også på at jeg er flink til å ta sjanser (1), til å gripe muligheter, og jeg tenker på den gangen jeg flyttet til Bodø på egenhånd for å gå på skole, og den gangen jeg takket ja til jobb i Vadsø, og den gangen jeg reiste til Dublin for å studere selv om jeg var redd for å snakke engelsk, og jeg tenker på hvordan jeg havnet her, i Bangkok, ja, jeg er flink til å ta sjanser, og jeg er flink til ikke å bekymre meg for hva som vil skje etterpå (2), jeg bekymrer meg ikke for hvor studiene mine vil føre meg, jeg bekymrer meg ikke for ikke å få jobb, ikke vite hva jeg skal gjøre, hvor jeg skal være, nei, jeg bekymrer meg ikke, i stedet er jeg flink til å tenke positivt (3), jeg jeg tenker at valgene jeg har tatt alltid har vært riktig for meg, både der og da, og senere, jeg har aldri angret, ikke ordentlig, ja, jeg er flink til å tenke positivt, tenke at så lenge jeg tar valg som er riktige for meg, spiller det ikke så stor rolle hva de fører med seg på sikt, jeg tenker at det meste løser seg, at det viktigste er å være tro mot meg selv, mot mine ønsker, mitt liv, og nå er jeg halvveis, tenker jeg, tre snille sannheter, og jeg tenker at jeg er pliktoppfyllende (4), jeg er flink til å gjøre det som er forventet av meg, og jeg gjør det bra, som oftest gjør jeg det bra, og jeg tenker at det må jo være en fin ting det også, på samme måte som det er en fin ting at jeg er flink til å ha det gøy (5), flink til å unne meg pauser, kose meg, med en bok, med øl, med kjæresten min, med venner, med nye oppdagelser, nye minner, også er jeg flink til å dokumentere det, med ord, med bilder, og jeg tenker at nettopp dét må være siste punkt, siste snille sannhet, at jeg er flink med ord og bilder (6), flink til å uttrykke, til å fortelle, til å skape, dokumentere.

Og når jeg ser tilbake på listen min, tenker jeg at her har dere meg, faktisk, i hvert fall litt av meg, min bedre halvdel, vær så god.

(Og på tampen vil jeg utfordre dere alle, hva er deres snille sannheter?)

6 kommentarer leave one →
  1. Kristin permalink
    juli 13, 2010 9:04 pm

    Jeg tar utfordringen med en gang, her kommer snille sannheter 🙂

    1) Jeg stiller opp og støtter mine barn i deres valg og har gitt de en god ballast med på veien.
    2) Jeg er tilstedet for min kjære og gjør mitt for at vi lever det gode liv.
    3)Jeg er flink til å tenke positivt og bekymrer meg ikke unødvendig.
    4)Jeg er kreativ og flink med hendene mine.
    5) Jeg er flink til å være sosial.
    6) Jeg er flink til å gripe de muligheter som kommer på min vei.

    🙂 Jeg syntes du har vært flink til å reflekter Anniken, for meg ser du ut som du kjenner deg selv godt.

    Klem mams

    • juli 14, 2010 2:17 pm

      Jeg syns du har vært flink selv, jeg, mamma, det ser ut som du kjenner deg selv godt også!

  2. juli 14, 2010 11:07 am

    Det var ikke verst 🙂 fine egenskaper! Det er ikke bare lett, å tenke gode ting om seg selv … men vi får det til, når vi tillater det. Godt jobba, og jeg er helt enig i siste punktet – du er god med ord og bilder! Klem 🙂

    • juli 14, 2010 2:18 pm

      Ja, og det er jo litt deilig også, å plukke fram og tenke over våre gode sider! Takk for utfordringen! 🙂

  3. juli 25, 2010 6:37 pm

    Jeg synes du har vært skikkelig flink til å finne seks sannheter om deg selv! Jeg savner deg på gunn av alle de tingene og alt det andre du er. Nå blir det stadig kortere tid til vi også kommer selv om jeg ikke er så flink til å få ting gjort og dermed ikke har kommet så mye lenger i planleggingen. Men vi kommer!:)

    • august 4, 2010 4:55 am

      Og det gleder jeg meg fantastisk mye til! Jeg savner nemlig deg også, masse!

Legg igjen en kommentar

