Skip to content

der alle veier springer ut fra katedralen

juni 1, 2010

(Dette er en fortsettelse fra innlegget La oss tenke på noe hyggelig, og kan regnes som innlegg nummer fire i serien som utgjør min beretning fra Filippinene. Det er nå dag fem, og jeg har forlatt innsjøen Taal til fordel for byen ved samme navn.)

I Taal by fører alle veiene til katedralen, eller, det er kanskje omvendt, katedralen ligger på toppen, og alle veiene heller nedover, i Taal by springer alle veiene ut fra katedralen, ja, sett bort i fra de som går på tvers, da, men de teller liksom ikke, de er så mye mindre, de veiene, smalere, mørkere, mer forlatte, for det er ved katedralen alt starter eller slutter, alt ettersom.

For de er stolte av katedralen sin i Taal, have you seen the Basilica, spør de, for det er det den heter, Taal Basilica, it’s the big one, sier de, som for å understreke dens betydning, og det er sant det de sier, den er stor, angivelig den største katedralen i Asia.

Så jeg gjør som de sier, jeg vandrer byens gater i oppoverbakke mens jeg ser katedralen nærme seg, snart ruver murmassen over meg, jeg finner en dør, jeg går inn.

Hello, hører jeg en kvinnestemme si, ja, jeg hører to stykker, tre, og så snart øynene mine har vent seg til det dunkle lyset, ser jeg dem også, de er faktisk fire stykker, tre kvinner og en mann, og alle ser de på meg, den ene kvinnen holder fram en bok. Velkommen, sier de, dette er den største katedralen i Asia, hvor kommer du fra, hvor mange er det i følget ditt, reiser du alene sier du, helt alene? Ja, sier jeg, jeg reiser alene, men hvorfor det, spør de, fordi jeg hadde lyst, svarer jeg, og de slår seg til ro med det, i hvert fall foreløpig, for nå er det tid for signering av boken, pilegrimsboken.

Pilegrimsboken.

Jeg blar litt i den før jeg skriver navnet mitt, jeg føler meg utilpass, jeg er jo ingen pilegrim, på ingen måte, men jeg smiler, likevel, smiler og skriver navnet mitt, før mannen tar meg med på omvisning, vi ser på prekestol og orgel, utsmykninger og gudebilder, selv om katedralen er stor, går det fort unna, og snart er jeg på vei ut igjen, på vei forbi kvinnene, men så langt kommer jeg ikke.

For de stopper meg igjen, og nå er de utrustet med det uungåelige spørsmålet, jeg har hatt det på følelsen, for i løpet av mine timer i byen har jeg måttet svare på det flere ganger allerede, are you a catholic, har de spurt, for i Taal er de fleste kaolikker, ja, det er de forsåvidt i hele Filippinene, fjorårets statistikk forteller at mer enn nitti prosent av befolkningen har holdt fast ved troen som kom med spanjolene for flere hundre år siden, de har holdt fast ved den, og lurer på om du tror på deres gud, du også.

Katedraldamene lurer på det samme, de smiler når de spør, men smilene blekner når jeg rister på hodet, men de forsikrer meg om at det ikke gjør noen ting, it’s ok, sier de, guds hus er åpent for alle, everybody is welcome, sier de, everybody is welcome, før de åpner døren for meg, slipper meg ut i dagslyset, ut i gatenettet.

Herfra går alt nedover.

(Ja, både bokstavlig talt og i overført betydning, for den første kvelden i Taal by skulle vise seg å bli en stusselig opplevelse, en stusselig opplevelse, men en god historie. Fortsettelse følger.)

7 kommentarer leave one →
  1. juni 1, 2010 7:23 pm

    Oi. Fantastisk! Jeg ble helt oppslukt, og er så spent på fortsettelsen 🙂 Takk!

  2. Per Ove permalink
    juni 2, 2010 4:51 pm

    Du skriver veldig bra. Definitivt en blogg jeg kommer til å stikke innom mer. Jeg tror at herfra vil alt gå oppover:-)

  3. juni 2, 2010 10:25 pm

    How great is that place??? thanks 4 sharing!

    • juni 3, 2010 6:10 am

      Well, thank you for leaving a comment! i’m sorry the text only is in norwegian, i’m too lazy, that’s the problem! 🙂

Trackbacks

  1. en by av spøkelser « min såkalte blogg

Legg igjen en kommentar

