Skip to content

på ensom vandring i manila

mai 18, 2010

Så.

Jeg er tilbake. Tilbake fra tre uker i Filippinene, tre uker som ensom reisende, jeg har opplevd så mye, erfart så mye, følt så mye, og nå i etterkant er det vanskelig å få kontroll over alt sammen, å sortere tankene, opplevelsene, ordene.

Men jeg prøver likevel, å finne de riktige ordene, mener jeg, de riktige ordene om de første sorterte tankene, og jeg vil begynne med begynnelsen, jeg vil ta dere med til dag én, den første dagen i Filippinene, den første dagen i Manila.

Det er tirsdag, det er varmt, svett, fuktig, jeg vandrer i gatene innenfor muren som rammer inn Intramuros, den gamle, spanske bydelen der gamle kirker og hus og festninger er bevart, bygninger fra den gangen Filippinene var spansk koloni, det er lenge siden nå, mer enn hundre år, men i Intramuros sine gater er det lett å tenke seg tilbake, tilbake til en verden der mye handlet om Europa, selv i Asia.

Det er lett å tenke seg tilbake, drømme seg bort, men det er lett å bli vekket igjen også, av rop, latter, begynnende samtaler, hello beautiful, sier de, hello beautiful og where are you going, are you alone, where is your husband. De deler både vokabular og repertoar, filippinerne, som om de har deltatt på samme kurs, kunsten å snakke med utlendinger, med turister, med meg.

Og jeg syns det er litt gøy, der jeg går rundt i de gamle gatene, gøy med oppmerksomheten, gøy med samtaler, gøy med mennesker, så jeg smiler der jeg går og titter, jeg er alene, men likevel sammen med andre, med de lokale, med de nysgjerrige.

Det er dag én og  jeg er alene, men likevel ikke.

7 kommentarer leave one →
  1. mai 18, 2010 12:00 pm

    Oh wow. Google translator helps me to read your stories and your trip sounds very nice 🙂 Are you back in Bangkok now? I´ll get back to the city in October. Will be studying one semester in Helsinki now. Greetz from summerish Finland and take care!

    • mai 18, 2010 12:14 pm

      ah, google translator is a good thing when i’m to lazy to do a translation myself:) the trip was very nice, more stories will follow! I got back to bangkok two days ago, it feels weird to be here right now, so sad situation!

      A semester in Finland sounds nice, sometimes i really miss everything nordic, hehe. Looking forward to follow your finland-blog, and also to new bangkok-stories in october!

  2. mai 18, 2010 2:58 pm

    Kjenner godt følelsen når man sitter med så mange inntrykk at man ikke helt vet hvor man skal begynne.. Nesten som om inntrykkene blander seg inn i hverandre.

    Jeg pleier å skrive om det som har skjedd for å få ting til å synke bedre ned.. men det er jo akkurat det du gjør nå, tenker jeg 🙂

    • mai 18, 2010 4:15 pm

      Ja, helt enig, jeg må også skrive meg gjennom ting, jeg gjorde det underveis, og fremover skal jeg nok prøve å gjøre tankene presentable for dere andre!

  3. mai 19, 2010 9:05 am

    liker å følge turen din, anniken 🙂
    det må være fantastisk å bare kunne reise, leve, puste inn alt sammen.

    og alle fargene! herlig.
    hurra! 🙂

    • mai 19, 2010 5:40 pm

      tusen takk, kjersti! ja, det er fantastisk å ha muligheten itl å reise, det må jeg si 🙂

Trackbacks

  1. et godt sted for ensomhet « min såkalte blogg

Legg igjen en kommentar

