Skip to content

et tempel for skyggespill

april 24, 2010

Vi besøkte mange templer i Kambodsja, alt for mange spør du meg, jeg er jo ikke så begeistret for å oppleve i følge, å gå etter hverandre på gammel grunn, se det samme, høre det samme, ta bilder av det samme, men det har jeg allerede fortalt dere, så det er ikke det det skal handle om nå, ikke sånn egentlig.

Det skal handle om Angkor wat.

Angkors stolthet, Siem Rieps stolthet, Kambodsjas stolthet.

Og lyset. Skyggene. Skygger som har blitt kastet i 800 år, gamle skygger, nytt lys, lys fra en sol på vei ned, gyllent lys, varmt lys, varmt.

Varmt.

For varmt i sola selv om den er på hell, men det gjør ikke noe, for i Angkor wat finnes det skjulesteder, her er det svalganger og hulrom, søyler og tårn, det er plasser å finne skygge, skygge å gjemme seg i, skygge å beundre, og plutselig føles det fint, det å være på tempelvandring, plutselig har jeg glemt at jeg er lei, at jeg ikke liker dette, for jeg gjør det nå, jeg liker det.

Liker å danne baktropp, å titte opp og ned og til høyre og venstre, å late som jeg hører på hva som blir meg fortalt, mens jeg egentlig er et helt annet sted, i tankene.

Jeg liker, men likevel ønsker jeg at jeg hadde vært alene.

Alene, med tid til å se det jeg vil se, stoppe der jeg vil stoppe, gå dit jeg vil gå, når jeg vil gå dit.

En annen gang, kanskje?

7 kommentarer leave one →
  1. Kristin permalink
    april 24, 2010 10:38 pm

    Jeg føler at jeg er på reise med deg igjennom bloggen din og det du skriver.
    Angkor wat et fantastisk sted det—får meg til å tenke på Alhambra / Granada- Spania i 42 varme i sommer. Et fantastisk sted med århundrer av skygger , historie og gyllent varmt lys.
    Det er så mange steder—- det er så mye historie…vi er så heldige som får oppleve noe av det.

    🙂 Kristin

    • april 25, 2010 4:07 pm

      Ja, vi er jo det! Fint at du føler det sånn, da får jeg jo til noe med denne bloggen!

  2. april 27, 2010 9:13 am

    så flott skrevet til bildene.

    det passa 🙂

    savner varmen, æ!

  3. Helen permalink
    april 27, 2010 12:58 pm

    Artig…detalj…på den apa der 😛

Trackbacks

  1. abc, sånn var det (2010, altså) « min såkalte blogg

Legg igjen en kommentar

