Skip to content

ti dager som robot

april 14, 2010

Gruppereise.

Reise som gruppe. De hører ikke sammen de ordene, de passer ikke, de sklir over i hverandres baner, de krasjer.

Å våkne klokka seks av en automatisk telefonoppringning, this is a wake-up call, å vente en halvtime på ledig dusj, å spise frokost klokka sju, sette seg i bussen klokka åtte.

Bussen. Hele tiden buss.

Buss til tempel, buss til innsjø, buss til lunsj, til middag, til hotellet. Buss i ti minutter, i en time, i tre timer, buss frem og tilbake, hver dag, ti dager.

Å gå i følge.

Som uselvstendige vesen, som om vi ville være fortapte på egenhånd, vi går i følge, sammen, til tempel, fra tempel, fra statue til statue, ut av bussen, inn i bussen, inn i heisen, opp, ned.

Å spise sammen. 30 posjoner, 30 glass, 30 tallerkner som fylles og tømmes samtidig, å være sammen om alt.

Å leve på automatgir.

Å la seg føre i et fremmed land, her har du kaldt vann, vi er framme, gå ut av bussen, follow doctor Sunait please, følge etter, en fot foran den andre, de vet hvor de skal, de skal etter, trenger ikke tenke, hør etter, følg etter, snart er det pause, kald klut til å tørke varm svette, spis et eple, en pose potetgull, alt er klart, bare ta.

Som en robot, ferdig programmert av reisebyrået, av skolen, alt er planlagt og det er umulig å slippe unna.

Umulig å være alene, umulig å se med egne øyne, umulig å tenke selv, å få fred til å tenke selv.

Til å oppleve, til å ta innover seg, til å fordøye.

(Men det var litt fint også, å reise i Kambodsja. Fortsettelse følger.)

7 kommentarer leave one →
  1. april 14, 2010 10:23 am

    Jeg vet hvordan det føles..

    Jeg for min del er av typen som trenger alenetid innimellom. Hvis ikke risikerer jeg å bli i dårlig humør.

    Jeg har kun fulgt med på bloggen din i 2-3 uker nå (tror jeg) og er ikke helt med på hva du egentlig jobber med.. Jeg mener å ha fått med meg at du er journalist. Lager du en dokumentar om ting i Kambodsja?

    • april 14, 2010 11:06 am

      Ja, og jeg skal love deg man risikerer å bli i dårlig humør når alt skjer i følge hele dagen i ti dager, hehe.

      Skal vi se, jeg er journalist, ja, men jobber ikke nå for tiden, nå er jeg student på heltid i Thailand, tar en mastergrad om sørøst asia. Turen til Kambodsja var en klassetur i forbindelse med dette studiet.

      Drømmen er å dokumentere ting i Kambodsja og i Burma og i Filippinene og alle de andre landene om en stund, når jeg har blitt smartere og vet mer! 🙂

      • april 16, 2010 10:28 am

        Spør du meg, så høres det der utrolig bra ut! Det høres ut som om du følger drømmene dine i hvertfall og en dæsj livserfaring kommer alltid godt med videre i livet!

        Stå på! Jeg tror du har mye godt i vente i fremtiden :-).

  2. april 14, 2010 6:33 pm

    heia anniken 🙂

    tusentakk for koselige kommentaren!
    bildan e ikke mulig å se noe annet sted enn i banken nei. desverre.. det kom noen på trykk i Finnmarken i dag, men æ regner med det e litt vanskelig å få tak i den avisa, der borte.
    Hihi.

    ikte utrolig godt det nederste bildet ditt 🙂

    • april 16, 2010 6:40 am

      Ja, det er nok litt vanskelig, hehe. Så dumt. Men jeg leste om temaet for bildene dine på facebook, og syns det hørtes veldig spennende ut, håper jeg får mulighet til å se dem en eller annen gang!

      Og tusen takk 🙂

  3. Kristin permalink
    april 14, 2010 8:26 pm

    Jeg er så glad vi ikke skal på gruppetur til Thailand , har prøvd det et par ganger og funnet ut at det ikke fungerer så bra for meg.
    Fint å styre sin egen tid.

    Gleder meg 🙂

    Kristin

    • april 16, 2010 6:41 am

      Ja, helt enig, det er best å styre sin egen tid, både til vanlig, og spesielt på ferie!

Legg igjen en kommentar

