Skip to content

gi meg en elv

mars 31, 2010

Etter min mening, burde det være en elv i hver by.

I hvert fall i de store byene, i byene med støvete asfalt, tunge lukter, høye hus, skingrende lyder, alle sånne byer burde ha en elv, en elv som spruter i stedet for å støve, en elv der luktene er friskere, der høyhusene bare er å se i det fjerne, der den eneste lyden du hører er motoren bak på båten, og kanskje en og annen fugl.

I Bangkok er det en sånn elv, den heter Chao Praya, og er skitten.

Men likevel fin. For det føles befriende når du ser den i det fjerne, og når du kommer fram til elvebredden er det som om du har sluppet unna, du har sluppet unna det brølende dyret laget av biler og betong, og det føles fint.

Det er også fint å leie en longtailbåt for noen timer, sette deg i den smale trebåten som pløyer vannet foran deg, som kjører fort, fort, fort der elven er på sitt bredeste, men som sakker farten inne i kanalene.

Og når det går sakte har du tid til å se, på husene der ukjente mennesker lever livene sine, på selgerne som frakter varene sine i båter de styrer med en paddleåre, på ungdommene som klatrer langs murene med fiskestenger i hendene, på barna som bader fra tempelbrygga.

Og det føles som om du er et annet sted.

Som om Bangkok befinner seg i en helt annen verden, hvor er høyhusene, asfalten og bilene, hvor er tutingen og lukten av overopphetet kloakk?

Du er midt i en pustepause, og det føles godt.

Men når båten legger til kai igjen, er det greit det også, det er helt okei å la seg sluke av det brølende dyret enda engang, greit å tre inn i gatene og kjenne dørene lukke seg bak deg.

Farvel luft, hallo kaos.

10 kommentarer leave one →
  1. mars 31, 2010 11:52 am

    Hei!

    Long time no see! Ser uansett ut som om dere har nok nytt å se og oppleve der nede – ser sykt morsomt ut! Oslo blir fort ganske lite når en ser bildene fra Bangkok, men skal uansett bli digg å ta påskeferie oppe i dalstrøkene, vekk fra hverdagens stress og mas. Så ønsker dere en fantastisk påske der nede, også må dere si i fra neste gang dere tenker på å vende nesen nordover 🙂

    Hilsen

    J.

    • mars 31, 2010 6:18 pm

      Åh, nå ble jeg skikkelig glad! Long time no see, det er helt sikkert! Ja, Oslo er ganske liten i forhold til Bangkok, men når alt kommer til alt, så tror jeg jeg syns Oslo har en passe størrelse. Men størrelser ala Bangkok er fint for en stund, og morsomt er det jo! Men. Jeg misunner deg påskeferie i daltsrøkene, det er helt sikkert, påskeferien er den beste ferien jeg vet om, og jeg skulle gjerne hatt den i en dal, med ski og snø og appelsin og kvikk lunsj! God påske selv, og ja, jeg skal si ifra:)

  2. mars 31, 2010 5:34 pm

    Fine bilder! Vi har vakre Nidelva i Trondheim.

    • mars 31, 2010 6:19 pm

      Tusen takk! Ja, Nidelva er veldig fin, det er jeg helt enig i!

  3. mars 31, 2010 9:53 pm

    Sv: Tusen takk for det! Det kommer ett nytt bilde hver dag klokken 12, så bare hyggelig om du vil følge med 😀

  4. april 1, 2010 1:13 am

    Det er så godt å ha deg tilbake med bilete og ord, og eg trur du har rett i at alle byar bør ha ei elv. Anten det, eller ein fjord eller eit hav. Eg trur eg hadde fått klaustrofobi dersom eg hadde budd for langt unna vatn.

    • april 1, 2010 6:46 am

      Tusen takk, det er godt å være tilbake også!

      Ja, jeg tror og jeg hadde fått klaustrofobi jeg også, det er mulig jeg kunne klart meg uten vann på fjellet et sted, med åpne vidder og god utsikt, det er mulig det hadde gått an, men vann er uansett å foretrekke!

Trackbacks

  1. en annen slags pustepause « min såkalte blogg
  2. vannveien (med fare for gjentakelse) « min såkalte blogg

Legg igjen en kommentar

