Skip to content

det er noe i luften

mars 11, 2010

Ventetid.

Det er det det føles som.

At jeg venter. Vi venter. Byen. Bangkok. Thailand. 63 millioner mennesker, vi venter, men ingen er helt sikre på hva. Ikke jeg, i hvert fall, men jeg regner med at ventetiden snart er over, det sies så i avisene, denne helgen, sier de, denne helgen skal det skje, over en million mennesker skal ut i gatene, ikledd røde skjorter skal de protestere, demonstrere, få regjeringen til å åpne øynene, til å gå.

Avisene venter ikke.

I flere dager, uker, måneder, har de produsert ti centimeter høye bokstaver på forsidene, rødt og sort på hvitt, frykt for vold, bønn om fred, la oss alle være venner, la oss løse dette på en fredelig måte.

Og protestlederne lover nettopp det, at alt skal gå fredelig for seg, en million mennesker skal ut i gatene uten våpen, uten å bruke vold skal de demonstrere at regjeringen som kom til makten ved hjelp av et militært kupp nå må overlate styringen av landet til noen andre, til dem. Men mange har vanskeligheter for å tro at våpnene blir igjen hjemme, politiet og det militære har fått utvidede fullmakter for å beholde ro og orden, fotballkamper, eksamner og kurs er utsatt, noen rømmer nabolagene sine, andre sørger for at dyrene i dyrehagen blir flyttet til et sikrere sted.

Men de fleste gjør som meg. Venter.

(Som dere skjønner, er jeg tilbake fra ferie nå. Jeg er også ett år eldre, nyinnflyttet i et nytt område av byen, jeg har så mange bilder og mange ord å dele med dere, men igjen må jeg be dere være tålmodige, av og til tar jo ting litt tid, sånn er det, sånn må det være, bær med meg.)

11 kommentarer leave one →
  1. mars 11, 2010 11:07 am

    Yeah. On hold-button has been pushed. I wonder when and how it´s released again.
    But anyway – congratulations for your bday – and new home as well! We just keep on moving inside the same building, haha. Which area you´re living at now? The hot season is definately here – it´s difficult to avoid using AC although I would like to survive with fan.. Have a good day 🙂

    • mars 12, 2010 8:36 am

      i’m amazed that you understood the post, even if i forgot to give a translation, that’s great.

      i have moved to sukhumvit now, in a building located between soi 65 and 67, it’s great, cheap cafes and good fun 🙂 we definitely use the aircondition, it is soooo hot!

      today i have spotted alot of red people driving past me with flags and cheers, hope it all continues like that!

      have a good day yourself! 🙂

  2. Kristin permalink
    mars 11, 2010 8:31 pm

    Jeg syntes det høres litt skummelt ut jeg, håper det går
    rolig for seg i alle fall.
    Ellers likte jeg dette at noen tenker på dyrene.

    Og nå er du på nettet igjen også , flott 🙂

    Klem m

    • mars 12, 2010 8:37 am

      Ja, litt skummelt er det, men det går nok fint. Og ja, bra noen tenker på dyrene, tigeren får i tillegg frossent kjøtt å spise i varmen, sånn at den ikke skal få hetesjokk.

      Nå er jeg på nettet ja, men bare på en internettkafé foreløpig, internettet hjemme lar vente på seg, men vi er jo to tålmodige sjeler, så dette går bra!

  3. mars 12, 2010 12:08 am

    Hey, Anniken grattis! 🙂

    Och förresten, eftersom det är en del drama där borta – ingen av er som vurderar ett erbjuda saker hem då? Kan tänka mig en del tidningsredaktioner hade kunnat tänkt sig lite mer djuptgående eller bakom-reportage från där vetja. (Nyhetssakerna kommer väl alltids, men med ganska hastiga och tunna analyser om vad som egentligen sker och vem som nu menar vad)

    Jaja, hoppas ting är digg annars då!

    • mars 12, 2010 8:43 am

      Takk, Nareas!

      Vet du, Lars har prøvd en god del, men alle de redaksjonene han har vært i kontakt med, er ikke interesserte, stort sett på grunn av manglende budsjett og prioriteringer. Så sånn er nå det ! Men jeg er helt enig med deg, det hadde gjort seg med en ordentlig dyptgående sak!

      Ellers er alt strålende, om enn særs varmt. Også syns jeg du og andrea skal komme snart!! 🙂

  4. Lars permalink
    mars 12, 2010 11:20 am

    Ja, det er definitivt noe i luften! Skal bli spennende å se til søndag!

  5. mars 14, 2010 2:37 pm

    Gleder meg til neste innlegg, å få høre hva som skjer videre… Her hjemme er det jo som dere sier ingen som skriver om dette…

    • mars 28, 2010 12:28 pm

      Jeg vet, og det de skriver er veldig lite givende syns jeg, selvom jeg har hørt rykter om et godt urix-innslag, så jeg skal ikke være for sinna:) Beklager at det neste innlegget har latt vente på seg, men det kommer, det kommer 🙂

Trackbacks

  1. politisk kamp i rødt og rosa « min såkalte blogg

Legg igjen en kommentar

