Skip to content

litt lesestoff i fraværet

februar 24, 2010

I morgen.

I morgen, da er jeg fri. Fra presentasjoner, semesteroppgaver, fotnoter og halvannen linjeavstand. Fra pappesker og ting som plutselig dukker opp fra intet, den neglelakken for eksempel, og den boken og det håndkleet.

Fri fra alt det som har stått i hodet på meg den siste uken, fra skole og flytting, det blir godt, herlig, fantastisk. Sommerferie i februar.

Og sommern starter på stranda i Cha Am, sol, bok, svigerforeldre, mat og drikke.

Ingen blogg. Så i mitt fravær skal dere få noe annet å lese på. Et tips, i hvert fall.

«The Road» av Cormac McCarthy må være noe av det bedre jeg har lest, noen gang. Alt, absolutt alt er bra, handlingen, karakterene, dialogene, språket. Bare se her:

«He was a long time going to sleep. After a while he turned and looked at the man. His face in the small light streaked with black from the rain like some old world thespian. Can I ask you something? he said.
Yes. Of Course.
Are we going to die?
Sometime. Not now.
And we’re still going south.
Yes.
So we’ll be warm.
Yes.
Okay.
Okay what?
Nothing. Just okay.
Go to sleep.
Okay.
I’m going to blow out the lamp. Is that okay?
Yes. That’s okay.
And then later in the darkness: Can I ask you something?
Yes. Of course you can.
What would you do if I died?
If you died I would want to die too.
So you could be with me?
Yes. So I could be with you.
Okay.»

Det handler om en far og en sønn, om en lang vandring i en svartsvidd verden, om smerte, kjærlighet, redsel, og det er uendelig varmt, og fullstendig grusomt på en og samme tid.

Så jeg mener det. Les boka. Før du ser filmen, for jeg kan umulig se for meg at de har klart å feste det magiske på tape.

——————————————

Tomorrow.

Tomorrow I’m free. From presentations, term papers, footnotes and one point five spacing. From cardboard boxes and things that suddenly appear from nowhere, that nail polish, for example, and that book and that towel.

Free from all that has been in my head the past week, it will be good, fantastic, wonderful. Summer holidays in February.

And summer begins on the beach in Cha Am, sun, books, parents-in-law, good food and good drinks.

No blog. So in my absence, you will get something else to read on. A tip, at least.

«The Road» by Cormac McCarthy must be one of the better books I have read, ever. Everything, absolutely everything is good, plot, characters, dialogues, language. Just look here:

«He was a long time going to sleep. After a while he turned and looked at the man. His face in the small light streaked with black from the rain like some old world thespian. Can I ask you something? he said.
Yes. Of Course.
Are we going to die?
Sometime. Not now.
And we’re still going south.
Yes.
So we’ll be warm.
Yes.
Okay.
Okay what?
Nothing. Just okay.
Go to sleep.
Okay.
I’m going to blow out the lamp. Is that okay?
Yes. That’s okay.
And then later in the darkness: Can I ask you something?
Yes. Of course you can.
What would you do if I died?
If you died I would want to die too.
So you could be with me?
Yes. So I could be with you.
Okay.»

It’s about a father and a son, about a long journey in a black burned world, about pain, love and fear, and it is infinitely warm, and absolutely awful at the same time.

So I mean it. Read the book. Before you see the movie.

I can not possibly imagine  that they have managed to secure the magic on tape, not this time.

5 kommentarer leave one →
  1. Lars permalink
    februar 24, 2010 6:05 pm

    Det skal bli helt deilig å komme seg litt avgårde fra eksoshelvete, oppgaver og pappesker:)

  2. Bjørn permalink
    februar 24, 2010 11:34 pm

    Ønsker dere en alle tiders ferie, det er høyst velfortjent. Høres ganske deilig ut med sommerferie da. Nesten enda bedre enn vinterferie og minus 25 på Røros….

    Klem fra pappa

  3. mars 2, 2010 12:42 pm

    Eg gler meg til den dagen eg er så vaksen at eg ikkje lenger er nødt til å ha bananesker i boden, fylle dei, tømme dei, på nye og gamle plassar. I dag lånte eg the road på biblioteket. Eg har ikkje ferie, men dagane mine virker med eitt lengre, så eg skal gi meg lov til å lese litt skjønnlitteratur innimellom. Fin ferie til deg 🙂

  4. Oss på Litenåsen permalink
    mars 8, 2010 3:28 pm

    Hei Anniken!

    Gratulerer med alle kvinners -, og spesielt dagen din!

    Skjønner at du sannsynligvis er på ferie, men du får vel denne når du kommer tilbake regner vi med.

    Hilsen oss på Litenåsen.

    • mars 11, 2010 10:06 am

      Tusen takk! Ja, nå har jeg hatt en velfortjent ferie, om jeg så skal si det selv! Håper alt er bra med dere på Litenåsen!

Legg igjen en kommentar

