Skip to content

om å menge seg med mengden

februar 17, 2010

Plutselig står drosjen helt stille. Ikke stille i to-tre minutter, sånn som er vanlig når man venter på at et rødt lys skal bli grønt i Bangkok, nei, ikke sånn. Nå står drosjen helt stille, selvom lyset der fremme skifter. Det er grønt før det blir rødt og så grønt igjen. Uten at noe skjer. Det er nok best at dere går, sier drosjesjåføren. Ja, svarer vi.

Selv om vi ikke vet hvor vi er.

I gatekrysset, der det grønne lyset skifter til rødt og det røde til grønt uten at noen flytter på seg, der er det kaos. Fullstendig kaos. En buss står på tvers, mens en annen en presser seg frem, bussen skal frem, akkurat som posten, men her går det ikke, her er det biler og motorsykler og tuk-tuker og rullende gatekjøkken også og alle vil de frem i hver sin retning på samme sted samtidg, og det går ikke, i stedet står de stille, helt stille.

Men vi beveger oss, vi går i sikk-sakk mellom de motoriserte kjøretøyene, vi krysser krysset, og plutselig er vi fremme, det er kinesisk nyttår og vi er i Chinatown.

Vi er ikke alene.

Langs hovedgaten bukter rød- og rosakledde mennesker seg, røde, for det er det som er den kinesiske nyttårsfargen, rosa fordi det er kongefargen, som en orm bukter de seg bortover gaten, vil du være med, så heng på, og vil du det, så er det ingen vei tilbake.

Nesten, i hvert fall.

For her er det trangt. Midten av veien er sperret av i påvente av kveldens parade, og langs sperrebåndene har skuelystne satt seg ned, og dermed er det bare to striper igjen til dem som vil bevege seg, en stripe på hver side av veien, og det er trangt, kjempetrangt.

Der to veier møtes ligger redningen, vi smetter ut, opp et smug, inn en tverrgate, her har vi plass til å se, lukte, høre, kjenne at vi er sultne, og se der, der er det jo et ledig plastbord med to krakker, og de har øl, øl med isbiter.

Så sitter vi der i stedet, sitter og ser på de røde og rosa som passerer, den gamle damen med hatt, turistene med barnevogn, de som selger drage på pinne.

Og det er bedre sånn. Folkemengder nytes best på avstand.

—————————————-

Suddenly the taxi stands completely still. Not in two or three minutes, which is common when one is waiting for a green light in Bangkok, no, not like that. Now the taxi stands completely still, even though the traffic light has changed many times, from red to green to red to green. And nothing happens. After a while, the taxi driver suggests that we should walk instead. We agree.

Although we don’t know where we are.

As we walk, we can see where the chaos comes from. The intersection. Busses and cars and motorcycles and tuk-tuks and food stalls are all trying to move at the same time in different directions, and it doesn’t work, not at all, and instead of moving, everyone are standing still.

But we move, we move in zig-zag between the motorized vehicles, we cross the intersection, and suddenly we are there, it’s Chinese New Year and we are in Chinatown.

And we are not alone.

The main street is crowded by people in red and pink clothes, red because it is the colour of Chinese New Year, pink because it is the colour of the king, like a snake they are winding along the street, if we want to follow, there’s no turning back.

Almost.

But where two roads meet is the rescue, up an alley, a cross the street, suddenly we have space to see, smell, hear, feel that you are hungry, and look, there is a free plastic table with two stools, and the restaurant sell beer, beer with ice cubes, and we can sit and watch the red and pink passing by, the old lady with a hat, tourists with a baby carriage, the ones who are selling dragon on a pin.

And it’s better this way. The crowds are best enjoyed from a distance.

8 kommentarer leave one →
  1. februar 18, 2010 2:30 pm

    ååh, helt fantastisk flotte bilder anniken!

    får sååå lyst å pakke kamerabagen, litt klær og brunosten å ta neste fly til vietnam! ^-^

    • februar 20, 2010 9:15 am

      Taaakk! Det syns jeg du skal gjøre, og det er klart brunosten må med! Jeg har en uåpnet en i kjøleskapet, den kom sammen med mamman og pappan til Lars, og det er jeg veldig fornøyd med! 🙂

  2. februar 18, 2010 10:34 pm

    Eg føler at eg gjentar meg sjølv nok ein gong, men det er like sant denne gongen også; eg elsker å drøyme meg bort i skriveriene dine!

    • februar 20, 2010 9:15 am

      jeg syns det er helt greit om du gjentar deg selv, for jeg blir like glad hver gang!

  3. alexandra permalink
    februar 21, 2010 6:40 am

    anniken, your photos from chinatown are amazing!! i saw the lady in white too — do you know why shes dressed that way? so strange and beautiful!! i miss you…i hope we can hang out soon!

    • februar 21, 2010 8:20 am

      thanks a lot, alexandra! no, i don’t know, but it was so strange, everyone gathering around her. Something special, definitely!

      i miss you too! i’m thinking that march is a good month for hanging out!

  4. januar 21, 2011 4:20 pm

    😀

    Kanskje jeg skulle kommet meg opp til overflaten litt tidligere for å kunne drukne i menneskemengden…

    Men du, helt off topic…Har du noen up to date reisetips om øyene mellom Phi Phi og Koh LIpe/Langkawi? Jeg sliter litt med valgets kvaler og kan ikke helt bestemme meg. Og vet at jeg vil ha forholdsvis fastlagt reiserute på forhånd, siden tiden er knapp (på ferien altså, enn så lenge er det jo en stund til vi reiser) og jeg ikke gidder å styre rundt for å finne steder å bo og alt det der…

    • januar 21, 2011 4:24 pm

      Hm, jeg har ikke reist noe særlig i det området selv, men jeg husker å ha kommet over noen blogger om enkelte øyer, spesielt en husker jeg så veldig fin ut. Jeg skal se om jeg finner tilbake til den, og så sender jeg deg en e-post!

Legg igjen en kommentar

