Skip to content

ikke akkurat kunst eller kanskje nettopp det

februar 14, 2010

Igjen må jeg uttrykke gleden over å fotografere med film, over det uforutsette, det hemmelighetsfulle, over spenningen ved å levere inn noe ukjent til fremkalling, få noe magisk tilbake.

For de føles som magi, disse bildene, både de skarpe og de uskarpe, de overeksponerte og de undereksponerte, de som kutter pannen på langs. Det er magi i å tro at du tar et bilde av virkeligheten, for så å få tilbake noe helt annet, det er magi å se nye nyanser, det er magi å se med nye øyne.

Så kan jo selve resulatet diskuteres, for som alltid er det opp til hver enkelt hva man ser, hva man føler, min magi er jo ikke alltid din, akkurat som din ikke alltid er min, det er litt trist, men samtidig fint. Syns jeg.

——————————-

Again, I have to express the joy of shooting with film, of the unexpected, the mysterious, the thrill of delivering something unknown to the laboratory, get something magical back.

For they feel magical, these images, both the sharp and blurry ones, the overexposed and the underexposed, and the one that cuts the foreheads
lengthwise. There is magic in believing that you take a picture of the reality, and then get back something else, it’s magical to see new nuances, it’s magical to see with new eyes.

So can the actual result be discussed, for as always it is up to each and everyone of you to decide what you see, what you feel, my magic is not always yours, just like yours is not always mine, it’s a little sad, but also good, isn’t it?

12 kommentarer leave one →
  1. februar 14, 2010 2:49 pm

    Kjempebra bilder :3

  2. kristin permalink
    februar 14, 2010 9:34 pm

    Flotte bilder 🙂

  3. februar 14, 2010 11:00 pm

    Eg likar magien din veldig godt. Eg likar å sjå gjennom dine auge, om eg så berre ser pittelitt av det du ser.

  4. februar 16, 2010 10:43 am

    så flotte!

    åh, fantastisk uttrykk med film. liker polaroid, æ 🙂

    • februar 17, 2010 2:41 pm

      ah, polaroid, jeg har aldri tatt noen selv, men jeg liker det jeg har sett andre steder jeg også!

  5. mars 24, 2010 10:04 pm

    Nice… Fremkaller du selv?
    Har holdt på ganske aktivt med Lomografi siden i høst. Hadde jeg hatt plass til et mørkerom, så hadde jeg kastet meg på svart/hvitt og fremkalt selv :-).

    Svart/hvitt synes jeg det er en helt spesiell magi og stemning over..

    • mars 28, 2010 12:35 pm

      Nei, dessverre gjør jeg ikke det altså, men jeg leker litt med tanken om å få til et mørkerom, jeg holdt litt på med det for noen år siden, og det er en spesiell følelse å se motivene komme fram på blankt papir. Men som du sier, man trenger jo litt plass, så foreløpig er det en fotobutikk her i bangkok som får gjøre jobben:)

      • mars 28, 2010 7:23 pm

        Heldig du som får reise slik :-).

        Jeg driver og leker med tanken på å kjøpe meg større hus så jeg kan prøve meg på svart-hvitt fremkalling :-D. hehe.

        Spørs om det blir «den tid den sorg»..

        • mars 29, 2010 3:38 pm

          Jeg syns i så fall det er et veldig fint argument for å gå til anskaffelse av et større hus, hehe!

          Og ja, jeg må nok si meg enig, jeg er ganske heldig!

Legg igjen en kommentar

