Skip to content

ahh, carnivale…

februar 9, 2010

(foto hentet fra starpuls.com. klikk på bildet for å gå dit.)

Noen ganger faller jeg av.

Jeg klarer ikke følge med, ikke hele tiden, det er noe som distraherer meg, noe som hele tiden forsøker å fange meg, fange oppmerksomheten min.

Tenk å lage noe så fint, tenker jeg.

Tenk å lage noe så fint, så skummelt, så sært. Noe så stygt, men likevel så vakkert.

Tenk å tenke seg frem til alle de karakterene, til dvergen og damen med skjegg, til mannen med elefanthud og den blinde mannen som ser mer enn de fleste. Og tenk å fange alle de øyeblikkene, tenk å se det de ser, det gode i kamp mot det onde, den frie vilje i kamp mot skjebnen.

Tenk å stå der med kameraet, fange lyset, mørket, ansiktene, uttrykkene, alt er så fint og så stygt og så mykt og så hardt.

Noen ganger faller jeg av, men jeg blir ikke lei, nei, jeg vil ha mer, én episode til, også enda én, også alt på nytt, dacapo, dacapo, enda mer karneval.

Carnivale.

Hvor du er vakker.

(Det er selvfølgelig HBO som står bak denne herligheten av en tv-serie, men den ble ingen suksess blant amerikanerne, dessverre, de syntes det gikk for sakte, det var for vanskelig å henge med, for vanskelig å forstå, og derfor ble det med to sesonger, i stedet for de tenkte seks, og det gjør meg så trist, jeg blir rett og slett lei meg, jeg vil ha mer, jeg vil se og se og se. Så som dere skjønner, har det gått i Carnivale her de siste dagene, Carnivale, semesteroppgaver og leilighetsjakt.)

—————————————–

Sometimes I fall off.

I can not keep up with it, not all the time, it is something that distracts me, which constantly tries to catch me, catch my attention.

Imagine creating something so good, I think.

Imagine creating something so good, so scary, so special. Something so ugly, yet so beautiful.

Imagine to create all the characters, the dwarf and the lady with the beard, the man with the elephant skin and the blind man who sees more than most. And imagine to capture all those moments, imagine to see what they see, the good in fight against evil, the free will in fight against fate.

Imagine standing there with the camera, capturing the light,the  darkness, the faces, the expressions, everything is so good and so bad and so soft and so hard.

Sometimes I fall off, but I’m not tired, no, I want more, one episode, and then one more, more carnival. Carnivale.

(HBO is of course the team behind this beautiful television series, but unfortunately, it was not a success among the Americans, they thought it went too slowly, it was too difficult to follow, too difficult to understand, and therefore it lasted only for two seasons, instead of the planned six, and that makes me so sad, I want more, more, more. So as you see,  I have been busy watching Carnivale the last few days, watching Carnivale, writing term papers and hunting for apartment.)

No comments yet

Legg igjen en kommentar

