Skip to content

ekle, ekle edderkopp

februar 5, 2010

Jeg husker at jeg sitter nede i kjellerstuen på Korsvoll, kjellerstuen med grått teppegulv, store bokhyller og hvite murvegger. Jeg husker at jeg sitter der nede, på gulvet, jeg ser på tv, eller kanskje leser jeg en bok. Så er det noe som fanger oppmerksomheten min. I øyekroken.

Noe sort mot den hvite veggen. Noe som beveger seg.

Men tynne bein, lange bein, rund kropp. Stor kropp.

Jeg skriker. Høyt. Blir stående paralysert, før jeg sakte rygger bakover, ut av døra, der snur jeg, løper. Henter pappa, som må fram med støvsugeren, tvinge den sorte edderkoppkroppen bort med sugekraft, jeg gir meg ikke før den er borte, helt borte, ikke bare ute av syne, men også av sinn.

Vi hadde store edderkopper i kjelleren på Korsvoll, de største jeg hadde sett før jeg reiste til Loei, sånn bortsett fra på bilder, selvfølgelig, eller innelåst i montere på akvariumet i Bergen.

Men i et spindelvev i et nåletre i Loei nordøst i Thailand, der fant jeg den største frittlevende edderkoppen jeg har sett hittil. Stor og sort, lange ben, avlang kropp.

Og veldig, veldig ekkel.

—————————————–

I hate spiders, i really hate them, and in Loei in North-East of Thailand i saw the biggest one ever. Ok, maybe there are bigger ones out there, but this is big enough for me. It was so creepy, seriously.

6 kommentarer leave one →
  1. kristin permalink
    februar 5, 2010 7:41 pm

    Denne var uten tvil mye større enn de vi hadde på Korsvoll…..ja det blir spennende å komme til Thailand!!!

    Men jo takk jeg husker de på Korsvoll også…da du og Solveig kom hylende opp trappen og hadde sett den største so ever og jeg måtte til pers…grøss..

    🙂

    • februar 8, 2010 7:08 pm

      haha, ja, stakkars deg, jeg nektet jo plent, i hvertfall!

  2. februar 5, 2010 9:41 pm

    Veldig ekkel!

  3. februar 6, 2010 2:19 am

    åååhh, brrr *gåsehud*

    æ klarer ikke takle de bittesmå æ. de brune med små bein som kravler på veggen og filer sæ ned i en usynlig tråd, når du blåser på den.

    *brrR*

    • februar 8, 2010 7:09 pm

      ja, jeg er helt enig, de er også ekle. alle edderkopper er ekle! så det så!

Legg igjen en kommentar

