Skip to content

på jakt etter ensomhet

februar 4, 2010

Photo by Eric Bryan Ouano: http://www.flickr.com/photos/ericouano/ / CC BY-NC-ND 2.0

26. april går flyet. Fra Bangkok til Manila. Til Filippinene. Og på det flyet sitter jeg. Alene.

Alene.

Jeg skal nemlig øve meg på det, å være alene, finne tilbake til den gode følelsen av ensomhet, av å være alene fordi jeg vil, ikke fordi jeg må.

Jeg var flink til det før, å være alene, før folkehøgskolen, før årene i Bodø, da elsket jeg det, å være alene, lese, tegne, klippe til bilder og lime dem inn i album. Så ble det sosiale samværet viktigere, det å være med på alt, alltid, de små tingene måtte vike for festene, samtalene, kosen, latteren. Og jeg klager ikke på det, ikke sånn egentlig.

Det er bare det at jeg tror jeg har glemt hvordan jeg gjør det. Hvordan det å være alene, det å bare kose seg i sitt eget selskap, jeg tror jeg har glemt hvordan det fungerer.

Og derfor setter jeg meg på det flyet den 26. april, derfor reiser jeg til Filippinene på egen hånd og blir der i tre uker.

På jakt etter den gode ensomheten.

—————————————

The 26th of April, i’m leaving for the Philippines. Alone.

Alone.

I’m trying to get used to being alone, trying to discover the good feeling of loneliness, of being alone because i want to, not because i have to.

Before, i was good at that, at being alone, before i started studying, then i loved it, loved to read, draw, putting photos into albums. But then my social life became more important, i wanted to be everywhere at the same time all the time, and the small things in life lost against the parties, the conversations, the laughter. And i do not complain about that, not really.

It’s just that i’m afraid i have forgotten how to do it. How to be alone, how to enjoy my own company, i think i have forgotten what it’s like.

So that’s why i am on that airplane the 26th of April, i’m hunting for the good loneliness.

8 kommentarer leave one →
  1. Kathrin permalink
    februar 4, 2010 8:05 pm

    Wow, Anniken, du er modig! Nå så jeg nesten for meg at du ble sendt til en øde øy, helt alene…
    Håper alt står bra til meg deg der borte, og god tur. Lykke til med stillhetsjakten.
    Klem fra Kathrin :o)

    • februar 5, 2010 5:46 pm

      Takk! Jeg syns også jeg er modig, hehe. Men tror jeg drøyer den øde øya enda en stund, det må da i hvertfall være noen å se på! 🙂 Her er alt bra, håper London behandler deg bra!

  2. februar 5, 2010 1:44 am

    Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg er ikke noe flink til å være alene, men jeg må også lære meg det. Nå begynner jeg nemlig å ha kveldsvakter annenhver uke. Ingen andre har jo fri på dagene, så jeg må jo klare å ha det fint alene. Kanskje du finner noen triks?

    • februar 5, 2010 5:47 pm

      Ja, vi er jo ganske like vi, andrea! jeg sløste alltid bort dagene når jeg hadde kveldsvakt, det er ihvertfall ikke å anbefale. men skal se hva jeg finner ut av på filippinene!

  3. februar 5, 2010 2:13 am

    Kult! Men jeg håper de har internett der, så du kan skrive om hvor deilig det er å være alene. Min erfaring er at det er fantastisk å være alene i små doser her og der. For å lese, klippe, lime, tenke lure tanker, og sette ekstra pris på menneskene sine når man kommer tilbake.

    • februar 5, 2010 5:51 pm

      Ja, det tror jeg også, at det kommer til å bli veldig fint å komme tilbake etter å ha tenkt alle de lure tankene mine! Om de ikke har internett blir det etterpåoppdatering når jeg kommer hjem igjen!

  4. kristin renslo permalink
    februar 5, 2010 11:57 am

    Jeg kjenner meg veldig igjen , jeg reiser til fjells til mitt Rensbu og får den gode følelsen , den gode ensomheten. Det er en god ting å kunne kose seg i sitt eget selskap. Jeg reiste jo til Svalbard en måned men der viste det seg jo å bli riktig sosialt 🙂

    Det blir en spennende opplevelse Anniken 🙂

    • februar 5, 2010 5:52 pm

      Ja, det er nok fint å gjøre ting på egen hånd! Det var tøft å reise til Svalbard også! 🙂

Legg igjen en kommentar

