Skip to content

om den finestes debut

januar 8, 2010

I dag skal det handle om kjæresten min, han fine, vet dere, han som fikk meg til å si opp jobben, flytte fra mørketid og midnattsol, flytte til Dublin i stedet, han fine som nå bor sammen med meg her i Bangkok.

Ja, i dag skal det handle om ham.

For nå har han sittet her i sofaen, dag og natt, spesielt natt kanskje, ja, spesielt om natten har han sittet her og snekret sammen en tekstsamling, han skriver nemlig dikt, kjæresten min, eller lyrisk kortprosa, som det heter på ordentlig. Lyrisk kortprosa som det av og til er vanskelig å skjønne noe av, men som er fint likevel, og det er så vanskelig å forklare, å beskrive, sette ord på ordene, jeg tror jeg må be dere gjøre det selv.

Og nå får dere muligheten.

For da Lars mente han hadde sittet oppe mange nok netter, da gikk han til kopieringsbutikken under skolen og fikk trykket et eksemplar. Så tok han det med seg hjem igjen, leste korrektur, rettet, leverte manuset på nytt.

Og snart, på mandag, kanskje, vil han på nytt stå utenfor kopieringsbutikken, denne gangen med en fiks ferdig bok i hendene. En bok han vil sende til deg dersom du vil kjøpe.

Her er en smakebit:

Stryk meg
(der det lager mest lyd når du stryker)

Stryk meg over håret
eller øyeeplet, der jeg lager mest lyd når du
stryker meg
over håndleddet når jeg holder hodet i håndflatene,
ta av deg dine sko og
sett deg ned, jeg har laget ny dekorasjon til å pynte
ingenting med, og jeg vet akkurat hvor jeg skal ha det
vi har ligget her siden fuglene løftet seg fra grenene, to
tre
dager siden,
jeg har lammet meg selv i luktesansen
jeg vet uansett hvordan du lukter etter
så mange dager i sengen

kan du være så snill å stryke meg
over kragebeinet, der jeg knytter sammen brystbeinet
til skulderbladet i rørformer
stryk meg over
kneskåla, der jeg skal anlegge kjetting

når trærne har spydd ut sine grener, to
tre
netter siden

gjennom natten
stryker du meg over vristen for å få meg til
ikke å våkne, bare la meg ligge,
hold meg nede, stryk
meg over ankelen, over huden der den er så tynn, hold pusten, og
stryk meg over tærne, hør trærne vugge i takt med oss, når du kniper tennene sammen
til du hører kneppet og du river av neglen med rot og blod,
da kan du
stryke meg hvor du vil
og jeg skal innrømme at jeg
ikke er på vei noe sted
som helst

(Lars Erik Taraldsen)

Likte du det? Da foreslår jeg at du bruker 250 kroner ekstra denne måneden, 250 kroner for å få debutboken På dansegulvet var hun lokomotiv (og jeg sporet av ved disken) rett i postkassen, direkte fra Bangkok.

Og hvordan gjør du det? Jeg foreslår at du legger igjen en kommentar her, så ordner nok resten seg av seg selv.

13 kommentarer leave one →
  1. januar 8, 2010 5:07 pm

    Jeg synes det var kjempefint og vil ha en sånn bok for 250 kroner!
    Jeg vil gjerne ha den signert!

    • januar 8, 2010 5:41 pm

      Så stas, nå ble Lars glad og han skal signere den med glede! Og nå står du på lista, så da er det bare å vente på nærmere informasjon om betaling og annen moro. 🙂

  2. januar 8, 2010 5:48 pm

    Flott! Jeg liker når Lars blir glad, og at jeg kanskje får ting i posten. Er jo litt skeptisk til post som går så langt. Men av erfaring så kommer det fram etter kjempelang tid. Hehe!:)

    • januar 8, 2010 5:50 pm

      Ja, men vet du, vi har bare hatt gode erfaringer med postgangen thailand-norge hittil, så jeg tror ikke du må vente altfor lenge altså! 🙂 Bare litt, sånn at det blir ekstra spennende!

  3. kristin renslo permalink
    januar 8, 2010 9:49 pm

    Hei :)) Vi er imponert , Morten , Øyvind og jeg …gratulerer Lars. jeg vil ha boken og som andrea sier helst signert…Flott

    :))smil mamma

  4. Gerd permalink
    januar 9, 2010 12:54 am

    Hei!
    Nydelig! Jeg tar en jeg også 🙂
    Jeg synes du også skriver utrolig bra, Anniken! På tide å planlegge en bok fra deg også, kanskje?
    Klem – Gerd

    • januar 9, 2010 5:10 am

      Nei, så hyggelig å høre fra deg, Gerd, og takk for komplimentet, nå ble jeg glad! Og du er herved på lista til Lars, mer informasjon vil dukke opp etterhvert 🙂

  5. Celine permalink
    januar 9, 2010 2:12 am

    Celine vil også! Men, kan Lars & Anniken sende en når Celine får lønn den 25. januar? Imponert! Fine, fine, fine ord som jeg vil lese mer av!

    • januar 9, 2010 5:15 am

      Det lar seg nok gjøre, kjære cel 🙂 Så hyggelig at du likte ordene, nå ble Lars veldig glad!

  6. Bjørn permalink
    januar 9, 2010 4:26 pm

    Hei hei

    det ser lovende ut; du fikk vel med på skype i går at jeg også vil ha boken? Gjerne signert av forfatteren ja.

    Ha en fortreffelig lørdagskveld og helg.

    Klem, pappa

    • januar 10, 2010 10:06 am

      Det fikk vi med oss, vettu! Så du er også på listen! Håper din helg er fin også!

  7. Lars permalink
    januar 10, 2010 8:52 am

    Tusen takk Anniken og hjertelig til dere som er interesserte. Det er veldig hyggelig, må jeg si.

    Dere skal selvfølgelig få signerte utgaver.
    Sjekk også ut: http://asfaltforlag.wordpress.com/

    Uansett, jeg kommer tilbake til dere når alt er klart! Igjen, takk og takk, og håper den faller i smak når den kommer

Legg igjen en kommentar

