Skip to content

på dager som denne

desember 23, 2009

På dager som denne er det rart å være i Bangkok. Det er rart å være i varmen, å gå ute i tredve grader på jakt etter den siste julepresangen, kjenne svetten renne mens jeg ser prøver å frembringe listen jeg har glemt hjemme, og jeg svetter ikke fordi jeg er stressa, ikke fordi jeg står i en lang kø i et altfor trangt kjøpesenter med altfor mange folk, nei, jeg svetter fordi det er tredve grader og så innmari varmt.

På dager som denne er det rart å være så langt hjemmeifra. Det er rart ikke å våkne i rent sengetøy med julemotiv hjemme i Oslo, rart ikke å se dorullnissene broren min og jeg laget da vi var små, eller englene, den englen med knappenåler til øyne for eksempel, knappenåler til øyne og ikke noe hår på hodet.

Og det er rart ikke å kjenne lukten av pinnekjøtt, hjemme hos mamma spiser vi alltid pinnekjøtt dagen før dagen, pinnekjøtt og kålrabistappe, det er rart ikke å kjenne den lukten. Rart at det ikke står nøtter på bordet, verken hasselnøtter eller valnøtter, rart at vi ikke har pepperkaker i en rød boks på kjøkkenbenken, rart ikke å kunne gå ut i snøen, for så å komme inn igjen for å stjele varme fra åpen ild.

På dager som denne er det rart å være langt unna familien, det er rart at jeg ikke kan se på nrk sammen med dem om kvelden, se på kvelden før kvelden, le i kor av grevinnen og hovmesteren klokka fem på ni og gjette på hvor mange ganger hovmesteren snubler denne gangen.

På dager som denne savner jeg.

Men jeg gleder meg også, på dager som denne, jeg gleder meg til å oppleve en annerledes julaften, med skole i stedet for barne-tv klokka åtte, med whisky i stedet for akevitt, med finsk julemiddag på restaurant i stedet for ribbe, med presanger som har kommet langveis fra under treet.

Og jeg gleder meg til å feire jul med den fineste jeg vet om. Jeg tror det blir rart og fint, om hverandre, rart og fint, fint og rart.

Rapport kommer senere.

————————————-

On days like this, it feels strange to be so far from home. It’s the day before christmas eve, and there is so many traditions, so many tastes and smells connected to this day, so many things i’d like to do, so many people i’d like to spend the day with. On days like this, i miss my family and friends back home. But i also look forward to tomorrow, to spend christmas eve with my boyfriend, i think it’ll be both weird and wonderful.

The video above is a short movie which has been shown on norwegian television on this day every year since 1980. Enjoy.

4 kommentarer leave one →
  1. Oss på Litenåsen permalink
    desember 24, 2009 7:01 pm

    Hei på deg og god jul!

    En liten julehilsen fra oss på Litenåsen!

    Vi følger jo med deg, selv om vi ikke er de kjappeste til å kommentere. Hørte på kirkegården i dag at du er 6 timer foran oss så vi rekker vel akkurat å ønske deg god jul før kl 24 hos deg.

    Skjønner godt at du tenker på «gamle» juletradisjoner på denne dagen, men det er jo bra at dere er to om det! (Selv om vi ikke har sett nr 2 ennå!)

    Her blir vi fire i kveld; oss to, Bjørg(tante) og Leif Andreas. Ellers kommer hele hurven hit på annen dag så da blir vi vel bortimot 20.

    God jul!!!!!!!!

    • desember 25, 2009 7:39 am

      Åh, så hyggelig med en julehilsen fra dere!

      Håper dere hadde en hyggelig julaften! Det hadde vi her i Bangkok, med julemiddag på en finsk restaurant, og åpning av presanger hjemme etterpå. Veldig bra!

      Og i dag har vi hatt kjempegod julefrokost, med laks og ribbe, så nå er julen fulkommen. Selvom det ikke er helt som å være hjemme, da. Skulle gjerne vært hos dere annen dag, men forhåpentligvis kommer det en ny sjanse senere!

      God jul og hils alle!

  2. Bjørn permalink
    desember 25, 2009 12:39 pm

    Hei du!

    Så bra at du hadde lagt ut grevinnen og hovmesteren. Fikk ikke den med meg lille julaften og selvsagt litt tradisjonsbrud å se den 1. juledag. Men det fungerte også. Ellers hadde vi en fin julaften her hjemme i går og vi snakket selvsagt mye om dere der langt av gårde. Rart var det, men vi er ganske sikre på at dere også hadde en spennende jul. Veldig annerledes sikkert.
    Nå blir det en ganske stille og rolig 1. juledag i snøkaoset som herjer utenfor vinduene, blir nok snart en lang lunsj med din broder.

    Vi snakkes, Anniken. Hils til Lars og håper det går bra hos tannlegen.

    Juleklemmer

    • desember 25, 2009 3:52 pm

      Da var det bra du fikk sett den nå, i hvert fall, bedre sent enn aldri!

      Ja, vi hadde en annerledes, men fin jul, det er helt sikkert. Håper dere får en god lunsj, vi hadde en god brunsj selv. Men nå er det begrenset hva pasienten kan spise, så nå blir det julegrøt. Fjerning av to visdomstenner første juledag er neppe å anbefale!

      Juleklem tilbake.

Legg igjen en kommentar

