Skip to content

adventsglede (og litt besvær)

desember 4, 2009

Jeg husker ennå følelsen av å våkne til første desember da jeg var liten, først i køyesengen min, der kosedyrene bodde oppe og jeg nede, litt senere i den fine sofasengen i tre, sånn med skuff under, vet du, en skuff med plass til overnattingsgjester, eller kanskje til esker med hemmelig innhold, uansett, jeg husker ennå følelsen av å våkne til første desember da jeg var liten. 

Alt var liksom annerledes den morgenen, jeg husker jeg var ute av sengen før jeg hadde rukket å åpne øynene ordentlig, det kilte i magen, hele veien fra sengen, ut gjennom soveromsdøren, og videre, til kjøkkendøren. 

Og der hang den.
Julekalenderen.
Det broderte motivet var dekket av 48 pakker, 24 merket med A, 24 med M, 24 til meg, 24 til lillebroren min. 

Og det spilte ingen rolle hva som var inne i pakkene, i hvert fall innbiller jeg meg det nå, at det ikke spilte noen rolle, det som var det fine var å våkne til en ny overraskelse hver dag, til sjokolade, viskelær, klistremærker og kanskje en sprettball. 

Siden den gang har jeg nesten blitt voksen, men jeg har ikke vokst i fra julekalenderen min av den grunn. Og da er det flaks at jeg har verdens snilleste mamma, for i dag fikk jeg en pappeske i posten, en pappeske fyllt med 24 pakker på en hjertesnor. Nå henger den på veggen bak elgen, og i morgen vil den være noe av det første jeg ser når jeg våkner. 

Lykke. 

(Sånn ellers tok jeg turen til sykehuset i dag, ettersom jeg syntes såret mitt så styggere ut i dag enn i går. Der konkluderte herr doktor med at jeg hadde pådratt med annengrads forbrenning, og sendte meg hjem med alle de tingene du ser på bildet under. Hjelp og trøste, sier nå jeg.)

—————————————————

I still remember how it was to wake up the first of december when i was a kid, when my mom had made me and my brother a calender counting down the remaining days until christmas, 48 presents where waiting for us when we woke up that day, 24 for me, 24 for my brother, one for each day, i still remember how excited i was. 

And still am. Because even if many years have passed by, i’m still not too old for a christmas calender. Lucky i have the best mom in the world. Cause today, a parcel was waiting for me when i got home from school, a parcel filled with 24 presents. Now they all hang on my wall, and they are the first thing i will see when i wake up tomorrow morning. 

O ‘ happiness. 

(By the way, today i went to the hospital with my burn, i thought it looked even uglier today, now the doctor has declared that i have a second degree burning on my leg, and he has also given me all the things you see on the picture above, now i just have to find out what to use when. Wish me luck.)

8 kommentarer leave one →
  1. Kristin Renslo permalink
    desember 4, 2009 8:31 pm

    Åååååå sier nå jeg da med klump i halsen , det er klart du skal ha julekalender, ingen jul uten den.

    Det var fint du dro til sykehuset og fikk det du trengte av medisiner det var jammen mye så det må da hjelpe.

    God bedring til deg fra mamman din og Øyvind

    • desember 6, 2009 8:08 am

      Det er i hvert fall helt sikkert at det er veldig koselig å våkne til en ny pakke hjemmenifra hver dag! Og ja, hjelper det ikke nå, så hjelper det aldri!

  2. desember 4, 2009 10:46 pm

    så utrolig koselig kalender. det er fint med mammaer som passer på, enten om du befinner deg i øst eller vest. jeg husker mitt første møte med adventskalenderen. jeg var bare en småtass, og min bror var enda mindre. vi skjønte ingenting. hva er dette? hvorfor henger dette her, og hva er alle de små pakkene? men vi ble selvsagt begeistret da vi ble presentert for konseptet.
    det der brannsåret ditt. au au au. ser skikkelig fælt ut. men jeg regner med at du blir friskere og raskere enn på lenge med det medisinskapet der… god bedring!

    • desember 6, 2009 8:09 am

      Åh, jeg kan tenke meg du var søt som en forvirret småtass!

      Og takk, ja, det er ikke noe særlig det brannsåret, men doktoren har lovet at det skal være mye bedre innen fredag, så jeg venter i spenning!

  3. desember 6, 2009 1:19 am

    Så utrolig fint! Eg hadde ein adventskalendar frå ein butikk i (eg trur det var) Loen. Kari Trestakk, og den var av tre. Kvar dag fekk eg ein ny liten ting som skulle festast på ei plate. Til slutt var det ein heil nissefamilie og julegraut og juletre og julegåver. Den var så fin at den nesten var det finaste eg hadde sett (håret til tante var det aller finaste).

    • desember 6, 2009 9:17 am

      Det hørtes ut som en veldig fin julekalender, og den fikk meg til å tenke på de julekalenderne noen i klassen min på videregående hadde, de fikk playstation og mp3-spillere og filmer og sånn hver eneste dag, og jeg tenkte at jeg syntes det var trist, trist å måtte være så utrolig opptatt av materielle goder, plutselig handlet kalenderen om hvor mye gaven man fikk kostet, ikke om det symbolske, om omtanken, om gleden.

      Men du, nå er jeg veldig nysgjerrig på håret til tanten din, kjenner jeg!

  4. desember 9, 2009 11:00 am

    Eg visste ikkje ein gang at det fantes pakkekalendarar før eg var blitt vaksen. Men vi hadde jo tross alt ein gøymenisse, den kompenserte bra.

    (gøymenisse: ein slags nisse (fortrinnsvis uthola med snop inni) som vert gøymt ein stad i huset kvar morgon i adventstida. Førstemann som finn får knasket.)

    God bedring!

    • desember 9, 2009 3:11 pm

      Og jeg visste ikke at det fantes en gøymenisse før i dag, det syntes jeg hørtes ut som en kjempefin ting! At vi ikke innførte noe sånt den gangen vi begge jobbet i finnmarken og det var advent! Vi får ha det i bakhodet neste gang vi deler en jobb!

Legg igjen en kommentar

