Skip to content

om å bade i mørket

november 30, 2009

Det er så deilig å kunne ta heisen ned til sjette etasje når det har blitt mørkt. Når sola har gått ned, og undervannslysene i bassenget er slått på, det er så deilig å åpne døra ut til bassenget, jeg ser bare det turkise lyset, vannet, mørket. 

Vannet føles kaldt når jeg kjenner på det med tåa, og enda kaldere når jeg går ned stigen, jeg hopper ikke, det tør jeg ikke, jeg liker ikke å få vann over hodet, det har jeg aldri gjort, om jeg ikke har på meg dykkemaske da, da er saken en helt annen, for det er lettere å holde pusten med munnen enn med nesen. 

Men altså, vannet føles kaldt når jeg går ned stigen, men jeg slipper taket likevel, blir vektløs, flyter, på ryggen, det er så deilig å flyte på ryggen i bassenget om kvelden, når det er mørkt, når himmelen er skyfri og månen skinner der oppe, snart full, snart halv, det er deilig å flyte på ryggen og titte på de få opplyste vinduene i de nærmeste skyskraperne, tenke seg til livene menneskene der inne lever, hva gjør de, hvor skal de, hva drømmer de om. 

Også er det deilig å klatre opp stigen igjen når jeg er så kald at jeg skjelver så smått, deilig å tulle meg inn i det tørre håndkledet, det hvite med røde og rosa hjerter på, det håndkledet mamma gav meg før jeg reiste hjemmefra, det som har vært med meg overalt de siste månedene. Det varmer så godt. 

(Ellers har 20 minutter av dagen gått med til kakerlakkjakt på kjøkkenet, jeg hater når det er pest-kontroll blokkens fellesarealer, da blir kakerlakkene skremt inn i rørene igjen og ut i leilighetene, i dag har vi truffet på en død og to levende, hjelp og trøste, men den fineste er flink, i motsetning til meg, jeg står på bordet, han fikser.)

—————————————————-

One of the things i like the most, is to take the elevator to the sixth floor, after dark. I love to open the door that takes me to the swimming pool, all i see is the bluegreen lights in the pool, the water, the dark. 

The water feels cold when i dip my toe, even colder when i make it down the ladder, i don’t jump, i don’t dare to, i don’t like having my head under water, i’ve never liked that, it’s ok if i wear a diving mask, it’s easier to hold your breath when your nose is covered up. 

As i said, the water feels cold when i make it down the ladder, but i let go anyway, i slip into the water, i float, it feels good, i love to float on my back in the pool at night, when it’s dark, when the moon is visible, i love to float on my back, look up on the few windows where the lights are on inside, i like to think about the people who live there, what are they doing, where are they going, what’s their dreams like?

And i love to climb the latter afterwards, when i’m so cold that i’m shaking a bit, i love the feeling of the towel, of getting warm. 

(Besides swimming, my day has consisted of a 20 minutes hunt on a cockroach on the kitchen, i hate it when there are pest controls in the main areas in the building, the cockroaches creep into the pipes and out in our apartment, today we’ve seen one dead and two alive, but my boyfriend handles them much better than me, i’m standing on the table, he gets rid of it.)

7 kommentarer leave one →
  1. november 30, 2009 10:23 pm

    en av de mest fysiske postene jeg har lest på lenge. jeg ser for meg hvordan det er. nå blir jeg bare nødt til å svømme.

    • desember 1, 2009 6:08 am

      Så bra! da ønsker jeg deg en super svømmetur! når jeg tenker over det, så syns jeg at vi svømmer alt for lite hjemme i norge, i hvert fall pleier jeg å svømme altfor lite i norge, svømmehallene er jo der, når jeg flytter hjem igjen, da skal jeg bli fast gjest i svømmehallen!

  2. Kristin Renslo permalink
    desember 1, 2009 8:37 pm

    Ååååå så deilig jeg kjenner vannet og vannet i nesen om jeg hopper for jeg kan heller ikke holde pusten så jeg puster inn i steden.

    Så fint med håndkle….det er jo litt symbolsk også det:)

    Ellers liker jeg ikke disse kakerlakkene men bra du har en som ordner opp.

    Jeg fikk pakken idag nydelig genser med sommerfugler på, bra den kom fram

    Klem mams

  3. Annika permalink
    desember 2, 2009 9:17 am

    Det høres ikke akkurat ut som om dere har det alt for vondt der borte…!

  4. desember 2, 2009 11:59 am

    Mamma: Det var bra pakken kom fram til slutt! Og ja, jeg tror vi to får nøye oss med ikke å hoppe!

    Annika: Ja, vi kunne vel hatt det verre!

  5. desember 2, 2009 5:30 pm

    Vi har også kakerlakker. Noen ganger ser vi bare to lange følehorn som stikker ut av et lite hull i veggen som er for lite til å kakerlakke seg gjennom. Ganske ekkelt, vil jeg si!

    • desember 3, 2009 2:54 pm

      Haha, det hørtes særs ekkelt ut. Kakkerlakkfølehorn er kanskje noe av det ekleste jeg vet om, og bena deres kommer rett etter, har du sett hvor krokete de er?

Legg igjen en kommentar

