Skip to content

på klassetur

november 26, 2009

Den første klasseturen jeg reiste på var til Brennabu i Valdres. Jeg mener, vi hadde jo vært på norsk folkemuseum og på munchmuseet for å se på skrik og på skogstur i nordmarka, men nå skulle vi på ordentlig tur, en uke borte, uten foreldre, bare oss i klassen, oss, og to andre klasser fra to skoler vi aldri hadde hørt om. Jeg husker det godt, jeg var elleve år, eller kanskje tolv, jeg gikk i femteklasse, hadde regulering og grønn adidasgenser med hvite striper på ermene. 

Jeg husker at jeg grugledet meg. Gruet meg, fordi jeg alltid pleide å bli bilsyk, i hvert fall bussyk, og nå skulle vi kjøre buss i mange timer, uten mamma og pappa som pleide å stoppe i veikanten dersom jeg måtte kaste opp. Dessuten skulle jo de kjekkeste, søteste, morsomste guttene være med, og det ville være flaut å måtte spy foran dem. For flaut.

Så jeg gruet meg.

Og gledet meg. Jeg gledet meg til å oppleve noe helt på egen hånd, noe stort, sove på firemannsrom for første gang, for eksempel, eller til å spise felles måltider i matsalen, kjøpe godteri i kiosken de tjue minuttene den var åpen, snike seg ut etter leggetid, ut på gangen og inn på rommet til guttene, der vi ville fnise helt til en lærer hørte oss og hentet oss tilbake. .

Siden den gang har jeg vært på mange klasseturer, jeg har vært i København, i Berlin, i New York og på Island, i Lofoten, ved Saltstraumen og nå, forrige lørdag, i Kanchanaburi, en provins som ligger nordvest for Bangkok. 

Så mange turer, men alltid samme følelse før avreise. 

Jeg grugleder meg. Gleder meg mest, men er alltid litt engstelig, litt redd for å oppleve nye ting sammen med folk jeg kanskje ikke kjenner så godt likevel, ikke så godt som jeg trodde, eller kanskje er det omvendt, noen ganger er det nok omvendt, at jeg er redd jeg ikke skal bli kjent med dem jeg reiser sammen med, til tross for det faktum at vi er turkamerater. Kanskje.

Heldigvis sitter jeg alltid igjen med samme følese når jeg er hjemme igjen også, det vil si, ikke den samme følelsen som før avreise, det er en helt annen følelse, men den samme hver gang, tilfredshet, eller kanskje er det glede. Med gode opplevelser, gode minner, og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hva jeg var redd for i utgangspunktet.

Trykk her for å se flere bilder fra den ferskeste turen, den til Kanchanaburi nordvest for Bangkok.

———————————————

I remember the first trip I ever went on with my class. I mean, the first real trip, one week away, no parents, just me and my classmates and teachers, I was 11 years old, or maybe 12, I had braces and a green adidas-sweater with white stripes on the arms. 

I remember that I was both scared and happy for going on the trip, scared because I was afraid I should become nauseous on the bus and throw up in front of the cutest boy in class, happy because I wanted to experience something of my own, to sleep in the same room as three of my best friends, eat all the meals together every day, sneak out after bed-time to meet the boys in their room. 

Since then, I’ve been on many trips with my classes, I’ve been in Copenhagen, in Berlin, in New York, on Iceland, and last saturday I was in Kanchanaburi, a province north-west of Bangkok. 

I’ve been on many trips with my class, but still, the feelings I get before departure is the same. I’m scared at the same time as I’m looking forward to it, isn’t that weird? But always, when I come back, all the fear is replaced by good feelings, good memories. And I can’t understand what I was scared of in the first place. 

Click here to see more photos from the trip to Kanchanaburi

8 kommentarer leave one →
  1. solveig permalink
    november 26, 2009 8:19 pm

    nå måtte jeg smile.jeg husker også den grønne adidas-genseren din:)
    veldig fin blogg forresten, du skriver så bra og supre bilder!

    • november 27, 2009 1:34 pm

      åh, takk, så hyggelig at du liker bloggen, og så stas med kommentar!

      Og ja, den grønne genseren er jo en klassiker. For ikke å snakke om den oransje jeg hadde, tror det var av merket henry choice eller noe og fryktelig stygg!

  2. Kristin Renslo permalink
    november 26, 2009 8:22 pm

    Jeg husker også den første klasseturen din, jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå og hvordan du ville greie deg borte fra oss. Jeg husker t.o.m den grønne genser,n !!!!
    Men du greide deg flott og det har du gjort siden , utrolig mye har du opplevd til nå og så mange reiser du har vært på.
    Kjempefine bilder med sååå blide mennesker som ser så hyggelige ut på denne siste turen.At du er litt spent og gruer deg litt skjønner jeg godt, har det sånn selv jeg foran noe som er nytt , men det blir jo alltid bra:))))))
    Klem mams

    • november 27, 2009 1:38 pm

      Ja, menneskene her er veldig hyggelige, det er helt sikkert, så å reise på tur med dem er ikke noe å grue seg til! Og ja, hittil har jeg jo klart meg godt, vi får håpe det fortsetter slik!

  3. november 27, 2009 2:17 pm

    haha, Brennabu! Det er visst mange klasser som har tilbragt tid der. Eg hugsar at gutane kom bort til jentehytta, så såg vi topp 20, spiste pytt-i-panne og spilte bordtennis. Så hadde ein av gutane med seg ein Scooter-cd, og da var det nesten som på disco.

  4. november 27, 2009 5:04 pm

    Haha, en scooter-cd, det tenker jeg gjorde susen. Jeg husker jeg og de tre andre på firemannsrommet laget underholdning, en selvkomponert dans til Cardigans’ Lovefool, vi var så fornøyde, men fikk streng beskjed av lærer(innen) vår at vi måtte bevege oss mer sexy. Haha, det er bra å si til fire 11-åringer.

  5. schmacebook permalink
    november 29, 2009 1:49 am

    Bare en liten hilsen og en klem fra mæ.
    Så fine bilda 🙂
    Kos dæ :-*

    • november 29, 2009 4:49 pm

      Åh takk, så hyggelig, både hilsenen og klemmen og komplimentet varmet, selv her i denne varmen! Kos deg du og!

Legg igjen en kommentar

