Skip to content

norsk kjærlighet

november 13, 2009

«Eg går frem og tilbake gaten opp og ned og lengter etter noe som kan ta meg opp til deg men du har sett for mye hørt steiner på din rute så du stenger meg ute for du hakkje mer å knuse sier åh å åhåhåå åh å åhåhåå ikkje fåkk med kjærligheten vær så snill bare ikkje fåkk med kjærligheten for då setter eg min frihet på spill og du vet eg kan sloss men har du sett meg danse og kordan skal du få vite om du ikkje tør å ta en eneste sjanse etter nokken episoder som då flasken gikk til hodet og du gråt for eg gjor det regnet vil ikkje vaske vekk blodet når eg slo så sto du ved (når eg slo så sto du ved) når eg slo forsto du meg (når eg slo forsto du meg) det eg ikkje kan forstå e at ned på denne gaten e eg den eneste som går og sier åh å åhåhåå åh å åhåhåå ikkje fåkk med kjærligheten vær så snill bare ikkje fåkk med kjærligheten for då setter eg min frihet på spill og du vet eg kan sloss men har du sett meg danse og kordan skal du få vite om du ikkje tør å ta en eneste sjanse.»

I dag er jeg en hermegås, for fine Stine hadde et innlegg som dette for flere dager, uker, ja, til og med måneder siden, den gangen tror jeg ikke jeg hadde hørt sangen engang, jeg mener, jeg hadde jo hørt om John Olav Nilsen & Gjengen, men egentlig syns jeg de var mest irriterende, jeg tror det har noe med en eller annen annen sang å gjøre, en som ble spilt og spilt og spilt altfor mye på p3 i sommer, eller kanskje var det noen andre fra Bergen, kanskje den solbrillesangen, jeg vet ikke, men uansett, det er jo gjerne sånn med p3, de ødelegger de fine sangene, i hvert fall for meg, etter noen dager med p3-lytting til og fra jobb tar jeg meg i å snu ryggen til de sangene jeg egentlig liker, plutselig er de irriterende, jeg er lei, skru ned, skru av, nå. 

Men altså, da fine Stine postet denne videoen med tilhørende tekst på bloggen sin den 23. september i år, så tror jeg ikke at jeg hadde hørt den før. Ikke lagt merke til den i hvert fall, ikke brydd meg noe nevneverdig. 

Men nå. 

Nå går denne sangen, og forsåvidt alle de andre youtube-tilgjengelige sangene til denne gjengen, på repeat her hjemme. Om og om igjen. Og det føles helt annerledes enn når p3 overspiller sangene, jeg blir ikke irritert, ikke lei. Jeg vil ha mer, mer av musikken, mer av tekstene, mer av alt. Nå.

——————————————

(This is a song of a Norwegian band, called John Olav Nilsen & Gjengen, and I can’t get enough of it, it’s constantly on repeat at home nowadays. What do you think of it, do you like it?) 

5 kommentarer leave one →
  1. Lars permalink
    november 13, 2009 3:27 pm

    Fantastisk! Denne låten og samtlige av de andre sangene til både gjengen og Fjorden Baby er glimrende. Minner meg om gode dager i Bergen!

  2. Stig permalink
    november 16, 2009 11:43 pm

    Foreløpig syns jeg de er mest irriterende / kjipe desverre, men skal visst aldri si aldri.

  3. november 25, 2009 12:20 am

    herm! sier jeg, herm, herm, herm! jeg synes herming er kjempebra, og ikke minst veldig viktig, spesielt når det gjelder å spre det glade budskap, som john olav nilsen & gjengens musikk.

    og, ja, som lars skrev, det minner veldig om bergen. jeg tenker på regnfulle mørke kvelder og netter i bergen utenfor garage, når det er altfor sent og du er forelsket, men det gjør mer ondt enn godt.

    • november 25, 2009 9:24 am

      enig, herming er bra, i hvertfall når man innrømmer at man hermer, link til dine kilder, det er moralen, er det ikke, glade budskap må i hvert fall spres, det syns jeg, og er glad du er enig!

      dessverre har jeg vært litt for lite i bergen, så jeg kan ikke si at john olav nilsen & gjengen utelukkende minner meg om mine sporadiske besøk der, men de sene nettene, de såre følelsene, det kjenner jeg igjen, i mørke netter i oslos gater, for eksempel.

Legg igjen en kommentar

