Skip to content

en bjørnetjeneste

november 12, 2009
kolasj_kafelesing

(Forsøkte å lese på en kafé nærme skolen i dag. Det gikk heller så som så. Heldigvis kom Pook og Robert og muntret oss opp!)

I dag skal jeg være flink, tenkte jeg da jeg sto opp i dag morges, litt senere enn planlagt, riktignok, men like fullt med godt mot, selvom timeplanen viste fridag skulle jeg lese, lese masse, ja, være flink. 

At lesingen skulle foregå på en kafé, utendørs, rett ved skolen, det så jeg ingen ulemper ved, de har jo så god kaffe, og kaffe må man ha når man skal være flink student. 

Det tok ikke lang tid før motet ebbet ut. 

(Og her endrer jeg fortellermåte, jeg velger å fortelle resten av historien i presens, den gjør seg bedre da syns jeg.)

Jeg kjøper kaffe, en iskaffe sådan, finner et bord ved en vifte, setter meg ned og tar opp kompendiumet, fortsatt ved relativt godt mot. Så prøver jeg meg på den første setningen, jeg leser den inni meg, samtidig som jeg beveger leppene i takt med ordene, jeg gjør det når jeg leser engelsk, alle ordene må liksom uttales for å få en mening når de er engelske, er det rart, er det bare jeg som har det sånn? 

Uansett, jeg leser den første setningen, så en til, og enda en.

Så er det stopp.

For hva er alle disse lydene, hvor kommer de fra, hvorfor ruser bilene litt ekstra når de kjører ned denne gaten, og politimannen, hvem har gitt den politimannen en fløyte, han er i hvert fall ikke redd for å bruke den, for hver gang blåser han enda hardere, han vil overdøve musikken, de intense poplåtene som spilles over de offentlige høytalerne, han vil være mer intens enn dem, og det er ikke godt å si hvem som vinner, popmusikken eller politimannen, det er et jevnt løp.

Og jeg klarer ikke stenge dem ute, lydene, til tross for alle tidligere lovnader og forhåpninger om å være flink, så kommer jeg aldri lenger enn til side 5. Bedre lykke neste gang, liksom. 

—————————————–

(When I woke up today, I thought that today is the day, today I’m gonna be a good student, even if I have no school today, I wanna read, a lot. Thinking it was a good idea, me and my boyfriend decided to do the reading at a café close to school. It quickly turned out not to be. 

After buying an iced coffee, I take out my reading, look at the first sentence, read it silently to myself, I move my lips as I read the words, I always do that when reading english, it’s like I have to do it to give the words meaning, I know, it sounds weird.

But anyway, I read the first sentence, and then the second, and the third. That’s it. 

Cause what’s all these sounds, where do they come from, why does the cars make so much noise driving down this road, and the policeman, who gave that policeman a whistle, he isn’t scared of using it, that’s for sure, he competes with the popmusic coming from the pubic speakers, the competition is about who can make the most noise, it’s hard to announce a winner, it’s a close race.

And even if i try, I can’t manage to close my ears, to concentrate on my reading, forget the policeman, the music. The good student of today only makes it to page 5. Well, it’s better than nothing, isn’t it.) 

4 kommentarer leave one →
  1. november 12, 2009 5:20 pm

    så flotte bilder anniken! skulle virkelig ønske æ også va i utlandet for mine studier.

    kanskje det e det æ blir å gjøre? who knows.

    🙂

    • november 12, 2009 5:35 pm

      takk, så hyggelig at du syns det!

      ja, du har jo en stund å gjøre det på, ta med deg henning til et fint utland! det stemmer jeg for!

  2. november 15, 2009 11:27 am

    Humrer alltid i skjegget av bloggen din, anniken! Liker at du prioriterte å oppdatere den i stedet for å lese:)

    • november 15, 2009 4:46 pm

      Hehe, ja, det er vel ingen som kan si at jeg ikke har prioriteringene mine i orden! Jeg liker at du humrer i skjegget av bloggen min:)

Legg igjen en kommentar

