Skip to content

en moderne jungel

november 4, 2009
IMG_6245

(I tillegg til å tilby varer av alle slag, er Central World også åsted for diverse popkulturelle begivenheter. Her, for eksempel, holder en sangerinne pressekonferanse.)

Jeg går inn gjennom dørene til Central World, og en ny verden åpner seg i det øyeblikket en uniformert mann hilser til bremmen, han følger meg med blikket til helt til jeg har passert sikkerhetskontrollen og er erklært ufarlig. 

En ny verden, nå er jeg der de med nok penger kan kjøpe seg glade, der de kan fråtse i designerklær og joggesko, håndlagde smykker og kosedyr. Eller noe annet. Alt annet. Alt. 

Jeg er i et av Bangkoks største kjøpesentre, og her er det lett å bli overmannet, til tross for at jeg bare skal ha en bok i den butikken jeg mener å huske hvor ligger, det er bare rett opp sånn og så bort der, tenker jeg. 

Så jeg stiller meg på den første rulletrappen. Går noen skritt rundt en sving, stiller meg på den neste, og så videre, og plutselig er jeg i sjette etasje, her er det, tenker jeg, mens jeg går nedover gangen med bestemte skritt, jeg ser massasjestoler på den ene siden, noe som ligner på antikviteter på den andre, men ingen bøker, er det ikke her likevel, hvor er det da, kanskje jeg skal spørre noen, men jeg gjør ikke det, jeg går videre, for ikke å tape ansikt overfor dem som sikkert ikke ser på meg fortsetter jeg i samme tempo ned en annen gang, ut til en ny hall med nye rulletrapper, på måfå velger jeg den som går oppover, plutselig lukter det popcorn, jeg ser opp, jeg ser filmplakater og et køsystem for kjøp av kinobiletter, men jeg skal j0 ikke på kino, jeg finner rulletrappene igjen, nedover denne gangen, til en informasjonstavle i femte etasje, ingen bokhandler i denne etasjen, neivel, fjerde da.

I tredje får jeg napp.

Målet befinner seg på felt F, jeg er på felt C. Bare to ganger til høyre og en til venstre, så er jeg der. Så enkelt.

Når jeg kommer frem ser jeg at bokhandelen faktisk strekker seg over tre etasjer, det er et monster av en butikk, hvordan er det mulig ikke å finne den, spør jeg meg selv, hvordan er det mulig.

På vei ut igjen blir jeg minnet på hvorfor, i det jeg forsøker å gå tilbake den veien jeg kom, til felt C, det er simpelthen umulig, her er det bare Aer på alle kanter.

Aer, og en dør. 

En ny mann i uniform hilser til bremmen, jeg smiler anstrengt tilbake, jeg kjenner airconditionen forsvinne bak meg, og jeg puster ut.

Lettet.

3 kommentarer leave one →
  1. Lars permalink
    november 4, 2009 4:58 pm

    Hehe, garantert en noe forvirret anniken på kjøpesenter alene.

  2. kristin renslo permalink
    november 4, 2009 7:22 pm

    He he , garantert ikke et kjøpesenter for meg, som går meg bort på storsentret i Sandvika.
    Men fikk du boken ???

    Mams

    • november 5, 2009 2:50 am

      Nei, du må nok ha eskorte! Jeg skulle ha to eksemplarer av to bøker, men de hadde bare ett eksemplar av en av bøkene. Så det ble ikke full uttelling, nei.

Legg igjen en kommentar

