Skip to content

realitetene åpenbarer seg

oktober 29, 2009

Det er ikke noe tull, å være masterstudent. 

Jeg mener, man kan jo leke seg greit gjennom høgskolestudier. I hvert fall journalistikk. Eller, kanskje ikke leke seg gjennom, men man lager jo avis. Radio. Tv. Representerer både liksom-redaksjoner som lager produkter ingen skal se eller høre, og studentredaksjoner som lager ordentlig studentavis, studentradio, student-tv.

Alt dette er jo gøy. Det krever arbeid, mye arbeid, men det er morsomt arbeid, morsomt, forståelig, spennende.

I Irland gjør man det på en litt annen måte. Der er det ikke så mye leking, mer teori. Akademi. Media sett fra et akademisk ståsted. Noe sånt. Og det er fortsatt gøy, det handler fortsatt om journalistikk, det er fortsatt spennende. 

Og fortsatt relativt forståelig. Media er jo det jeg mener jeg kan, min spesialitet, mitt område. 

Nå er jeg derimot på tynnere is. 

Sørøst-Asia. 

Masterstudie.

Nærmere bestemt, en laaang akademisk tese, en tese som skal forsvares muntlig foran et panel av smarte professorer, og helst publiseres i en seriøs publikasjon, sånn at andre smarte professorer kan lese den. 

Nei, dette er såvisst ikke noe tull.

Men heldigvis gleder jeg meg. Veldig.

Jeg gleder meg til å få inngående kunnskap om noe jeg ikke kan i det hele tatt. Lære noe nytt. Bli en ekspert, få en ballast (oi, litt av et ordvalg) jeg kan ta med meg videre, bruke senere, som journalist. 

Det blir fint.
Om enn litt skummelt. 

——————————————————–

(Sånn ellers: Bloggen har hatt over tusen sidevisninger, jejejeeeei. 1037, for å være nøyaktig (dette er sikkert ganske lite i den store bloggverdenen, men det er ikke så farlig). Jeg syns det er veldig stas med en oppadgående statistikk, så jeg takker for interessen og håper dere fortsetter å titte innom, ofte!

For øvrig kan dere også titte innom de to bloggene min kjære har opprettet de siste dagene. Den første finner du her, den handler om livet i Bangkok. Den andre har som mål å kritisere norsk media, foreløpig er det VG og «Hallelujah-jentene» som har fått gjennomgå. Den finner dere her.  Kos dere.)

2 kommentarer leave one →
  1. kristin renslo permalink
    oktober 29, 2009 8:43 pm

    Det å være masterstudent er nok ikke ikke så enkelt nei og ihvertfall ikke der hvor du er. Det er spennende å følge deg det er sikkert.

    Og sånn ellers : Bloggen er kjempefin jeg er oppdatert hele tiden.

    Og nå skal jeg se på bloggene til Lars også.

    Klem mamma

  2. Bjørn permalink
    oktober 30, 2009 12:53 am

    Å bli spesialist i sørøstasiatiske forhold er ikke bare bare – det er helt klart. Men noe sier meg at om du har bestemt deg for noe så klarer du det. Kjempespennende å følge hvordan livet i Bangkok arter seg!

    Klem fra pappa

Legg igjen en kommentar

