Skip to content

i dag gjør jeg opprør

oktober 22, 2009

Nå er det på tide at bloggen handler om noe annet også, noe viktigere, noe av større samfunnsmessig betydning enn mitt liv her i Thailand. I hvert fall akkurat i dag, for i dag klarer jeg ikke å styre meg. 

Jeg må si noe, jeg må få sagt noe. 

Ok, her kommer det. 

Jeg er opprørt. 

Over landets tabloidjournalister, over medienorge, med de største bedriftene i spissen, over hvordan ønsket om å være først og størst tydeligvis overkjører behovet for å følge vær varsomplakaten.

Egentlig er dette kilden til at jeg blir opprørt relativt ofte, men i dag toppet det seg. 

Med denne forsiden til Dagbladet (trykk for å se et bilde).

Vi er selvfølgelig i Kongo, der ankesaken til de dødsdømte nordmennene Tjostolv Moland og Joshua French er i full gang, og der den førstnevnte angivelig har blitt syk, psykisk syk, ute av balanse. 

Som konkrete faktaopplysninger er dette viktig for rettssaken, og derfor også for pressens dekning av saken, det er det vel liten tvil om. Men å harselere med situasjonen, slik som Dagbladet gjør i dag, det er vel å gå langt over streken, er det ikke?

Å publisere disse bildene, av en mann som freaker ut, og å sette dem sammen med teksten «SE hvor syk han er,» det er rett og slett usmakelig. 

Synes jeg. 

Og heldigvis er jeg ikke alene. 

Markus Ekornes Myhre (markusm på twitter) har for eksempel laget sin egen versjon av forsiden, der den opprinnelige tittelen er byttet ut med «SE hvor lavt vi kan synke». Journalistenes fagblad Journalisten har også tatt opp temaet, og Dagbladet har etterhvert sett seg nødt til å beklage forsiden, både her og her.

Bedre sent enn aldri, men for meg er det skremmende at det må en publikumstorm til før Dagbladet ser at denne forsiden ikke skulle ha sett dagens lys. 

Og enda mer skremmende er det at Dagbladet ikke er alene, for TV2 har kjørt direkteoverføring fra rettsalen, en overføring tilgjengelig både på nett og på tv.

I bloggen sin forteller TV2s journalist Fredrik Græsvik om hvordan de filmet Tjostolv Molands sykdomsforløp. Heldigvis reflekterer han godt over beslutningen:

Var det riktig? Er det etisk forsvarlig å vise direkte nærbilder av en mann som er i ferd med å miste grepet? Det er det forskjellige meninger om også i vår redaksjon. Svaret er ikke enkelt. Å publisere bildene av Moland kan kategoriseres som et overgrep mot ham. Åpenbart. Derfor må det være en annen grunn til å gjøre det enn at folk vil ha det. For meg er det tyngstveiende argumentet at det er viktig å vise hvordan retten i Kisangani behandler en mann som er syk. I et par timer satt han der mens retten diskuterte hvorvidt man skulle ta hensyn til legens uttalelse eller ikke.

Aktoratet beskyldte ham for skuespill. Vi som har rukket å bli litt mer kjent med Tjostolv Moland enn aktor, vet bedre. Tjostolv Moland og Joshua French er dømt til døden, og risikerer å dø i Kongo. Derfor er det viktig at de som avgjør for hvor mye som skal settes inn i forsøket på å få dem ut fra Kongo vet hvordan det er fatt. Akkurat det tror jeg bildene av Moland onsdag bidro til. Derfor forsvarer jeg avgjørelsen om å offentliggjøre bildene av en åpenbart forstyrret mann. Men! Jeg mener også at det er viktig at bildene blir forklart. At de ikke bare sendes fordi det er spennende TV.

Det gjør godt å lese at beslutningene som er tatt er gjennomtenkt. Selv om jeg ikke er enig.

Etter min oppfatning er det ikke forsvarlig å sende direkte fra en rettsak der en av de tiltalte tydelig ikke er ved sine fulle fem, akkurat som jeg mener at det ikke er riktig å lage en salgsplakat som harselerer med et annets menneskes ulykke.

Hva mener du?

11 kommentarer leave one →
  1. Kristin Renslo permalink
    oktober 23, 2009 12:46 pm

    Bra Anniken helt enig med deg, helt skrekkelig oppslag , tabloidjournalisme på sitt verste.

    Hilsen mamma

  2. oktober 23, 2009 5:26 pm

    Jeg synes ikke det er feil å skrive om at hans helsetilstand har endret seg, eller vise bilder av han fra retten. I en sak som er fulgt så tett er dete meget relevant informasjon.
    Men er helt enig i at måten det gjøres på i Dagbladets forside i går er usmaklig, og burde aldri ha skjedd. Det fremstår fryktelig useriøst. Hovrfor vil man gjøre grep som får folk til å assosiere avisa med se og hør? Jeg lurer veldig på hva de som kom på dette har tenkt!?

    • oktober 23, 2009 8:28 pm

      Ja, jeg er helt enig i at man må dokumentere hvordan tilstanden hans forandrer seg, ikke først og fremst fordi saken har vært fulgt så tett fra før av, men fordi det er den eneste måten man kan bidra til at han får en rettferdig rettsak. Det er måten det gjøres på som er problemet, og jeg er helt enig, jeg er veldig nysgjerrig på hva de som kom på dette har tenkt!

  3. Stig permalink
    oktober 23, 2009 5:56 pm

    Kvalm forside ja. Tittelen spiller jo åpenlyst på Se og Hør-estetikken, noe Dagbladet burde holde seg for god for. Men de har hatt flere uheldige tendenser i det siste, både i denne saken og noen av Ari Behn-oppslagene tidligere i år. Dagbladet forsøker å bli tatt seriøst med sin satsing på kultur og debatt-sidene, men skyter seg selv i leggen med så til de grader tabloide forsider som de har hatt det siste året. Har inntrykk av at de er verre enn VG nå for tiden.

    • oktober 23, 2009 8:31 pm

      Det er jeg helt enig i. På nettet har det også gått over stokk og stein, spør du meg. Både i denne saken og i maaange andre. Det er vanskelig å ta noen seriøst da.

  4. oktober 25, 2009 9:52 pm

    Jeg mener at både Dagbladet og VG er mongiser.

  5. mars 24, 2010 10:01 pm

    Der var det noe jeg hadde fortrengt ja… Ramaskrikene om Moland og French…
    Stort sett skrur jeg av radioen når nyhetene kommer på.. Det er den samme driten hver dag med heksejakter og sensasjoner!!

    Det er nesten så jeg ikke gidder å få med meg nyhetene lenger. Det er nesten bare piss uansett..

    • mars 28, 2010 12:32 pm

      Dessverre skjønner jeg hva du mener. Som journalist syns jeg det er så dumt at det er heksejaktene og sensasjonene som tydelig dominerer nyhetsbildet i alt for mange medier når det er så mange viktige ting å ta av der ute i verden.

      Men ellers er jeg veldig glad for at du har oppdaget bloggen min!:)

      • mars 28, 2010 7:21 pm

        Problemet er vel at jeg skjønner hvorfor de gjør det… Det er penger det er snakk om og enkelte gjør dessverre alt for penger. Det som er beklagelig her er at det er faktisk mennesker med følelser det går utover. Nå høres jeg nesten ut som om jeg har blitt utsatt for dette selv, men fakta er at jeg ikke engang kjenner noen som har blitt overkjørt av pressen… Problemet er at jeg vet hvordan det er å stå alene med sin egen mening mot «halve verden» (det er i hvertfall slik det kan føles).

        Jeg kom over bloggen din ved å søke etter Lomografi. Hvis du tar en titt på bloggen min, så ser du at jeg er en ivrig lomograf :-).

        • mars 29, 2010 3:36 pm

          Ja, jeg tror det er noe alle journalister burde føle litt på engang i blant, det å stå alene mot resten av verden, sånn at man kanskje ble flinkere til å behandle andre med respekt. For øvrig er det tydelig at penger betyr mer og mer og mer, en veldig skummel trend spør du meg.

          Jeg har så vidt vært inne og tittet, og gleder meg til å bruke mer tid der etterpå! (Og jeg lover mer lomografi her etterhvert!)

          • mars 29, 2010 4:30 pm

            Du har nok rett i det..

            Jeg synes det generelt sett kan være skremmende hvordan folk behandler hverandre… Vi har nå gjort litt fremskritt i hvertfall.. Det er ikke lenger fakler og høygafler som gjelder heldigvis :-P.

            Jeg skal holde et øye med bloggen din. Ser frem til å se noen lomografier 🙂

Legg igjen en kommentar

