Skip to content

en smak av norge

oktober 14, 2009

IMG_6315

Det føles rart, å se små klipp fra Norge her i Bangkok.

Jeg tror det kommer av at alt er så annerledes, folkene, klimaet, maten, trafikken, lydene, luktene. Alt er annerledes, ingenting er likt, lille, kalde Norge passer liksom ikke inn i store, klamme Bangkok.

Men likevel var det fint.

Å se bildene som utgjør fotoutstillingen The Journey, en utstilling arrangert av Louis Vuitton, oppsatt utenfor butikken deres her i nabolaget vårt. Å se bildene, og oppdage at en av fotografene har vært i Norge, han har funnet en ensom hytte i fjellheimen, og han har funnet den mindre ensomme operaen i hovedstaden.

Manat Chanpen heter fotografen, og selv mener han at hyttebildet reflekterer en følelse av ensomhet og isolasjon, mens operaen er majestetisk i sin arkitektur, og representerer et moderne landskap, sterk, men likevel drømmeaktig.

(Les om hele utstillingen her, om du vil.)

Jeg ser på bildene, og med ett savner jeg den norske fjellheimen, jeg savner Oslo,  jeg savner frisk luft og åpent landskap. Og selvfølgelig savner jeg de kjente ansiktene, vennene mine, familien min.

Manat Chanpen ser ensomhet, styrke og drømmer, jeg ser hjemmlengsel.

Men så går jeg videre, jeg ser bilder tatt på stranden på Phuket, jeg ser båter på elva her i Bangkok, jeg reiser til provinsene i nord, ja til og med helt til Seychellene. Jeg drømmer meg bort, og tenker at jeg er heldig.

Heldig som får være her, oppleve noe som er så annerledes, så spennende, leve i en by der det alltid er noe nytt å oppdage, nye mennesker, nye steder, nye ting.

Ja, det føles godt.

2 kommentarer leave one →
  1. Kristin Renslo permalink
    oktober 14, 2009 2:52 pm

    Så flink du er til å skrive å ta bilder Anniken…….vi gleder oss til besøk etterhvert.

    Klem mamma

Legg igjen en kommentar

