Skip to content

beretning fra sør, del 1

oktober 6, 2009
(Mens toget ennå står på perrongen i Bangkok.)

(Mens toget ennå står på perrongen i Bangkok.)

– Vil du ha en pakke med kjeks?

Hun sier ikke akkurat det, damen som sitter ovenfor meg på toget. Eller, kanskje hun gjør det, men bare på thai. Ikke på engelsk, i alle fall. Men hun tar likefullt opp en pakke med grønnsakskjeks fra vesken sin, legger den på bordet mellom oss, og dytter den over til min side.

– Du må jo ha kjeks når du drikker øl!

Hun sier ikke det heller, hun sier «beer» mens hun peker på ølboksen min, flytter fingeren mot kjeksen, peker, smiler. Beskjed mottatt. I hennes verden hører øl og grønnsakskjeks sammen, og ettersom jeg, hennes nabo for natten, drikker øl, må jeg ha grønnsakskjeks. Så vender hun oppmerksomheten mot den fineste, som sitter på den andre siden av midtgangen, også med en ølboks foran seg.

– Vil du ha en pakke med kjeks, gjentar hun, ikke med engelske ord, men med fingerspråk og thai, blandet med noen forståelige fraser. Og Lars nikker, smiler og takker, både på engelsk og på thai. Det betaler seg. For nesten før han har rukket å åpne kjekspakken, har damen vært nede i vesken sin igjen. Denne gangen henter hun fram en dunk med tørkede svinestrimler.

– Good for beer, sier hun, denne gangen på et slags engelsk.

Og vips, så sitter vi der, Lars og jeg, på nattoget fra Bangkok til Surat Thani, med hver vår øl, hver vår pakke grønnsakskjeks og hver vår håndfull med tørkede svinestrimler.

Turen kunne begynt verre.

Ovenfor Lars sitter det en annen smilende figur, en gutt ved navn Tum hjemmehørende nord i landet. Sammen med ham går de første timene av den tretten timer lange togturen raskt, vi drikker øl og spiser mat, skravler og ler. Til slutt er vi så trøtte at sovevognen vår virker fristende (og det til tross for at en kakerlakk pilte rundt på veggen på et tidligere tidspunkt), og bak det røde forhenget dunker natten avgårde.

Og morgenkvisten kommer, med soloppgang bak palmene.

– Sawathi kaa. Good morning!

Min nabo for natten har klatret ned fra overkøya, og setter seg forsiktig på sengekanten min. Igjen forsvinner hun ned i den store vesken sin, denne gangen har hun med seg en boks babypudder opp igjen. Hun rister boksen forsiktig, tømmer litt av innholdet i hendene og gnir seg i ansiktet og på halsen.

Så gir hun boksen til meg. Jeg takker høfflig, repeterer prosedyren hennes, og rekker boksen tilbake, bare for å bli møtt av en avvisende hånd, et smil og noen nye, halv-engelske ord.

– No, no. It’s for you. You keep it!

(Damen ville dessverre ikke bli avbildet, og derfor figurerer hun naturlig nok ikke på bildene. Synd, men sant.)

(Vår nye venn Tum og Lars på våre tildelte plasser på toget.)

(Vår nye venn Tum og Lars på våre tildelte plasser på toget.)

(Se flere bilder fra togturen her.)

4 kommentarer leave one →
  1. kristin permalink
    oktober 8, 2009 6:12 pm

    Hei:) Så spennende Anniken, gleder meg til vi kan snakke på nettet. bra vi har fast ringe dag.

    Klem mamma

  2. oktober 9, 2009 1:16 pm

    Ja, moder, jeg er klar for internett-ringing jeg!

  3. oktober 11, 2009 2:48 am

    herregud, nå er jeg skikkelig lei meg, faktisk! lei meg for at jeg ikke engang har fått med meg at du har flyttet til den fjerne østen! men, gud så utrolig spennende! og la meg også i samme slengen få si at jeg digger denne nye såkalte bloggen! bildene dine er fantastisk flotte, vennen!!

    håper du har the time of your life! gleder meg til å høre & se mer av det du opplever, noe jeg by the way skal holde meg oppdatert på, så post ofte, og mye her på bloggen! 😉

    love,
    Celine

    • oktober 11, 2009 1:39 pm

      Du er nå en søt en, du! Ikke vær lei deg, da!

      Tusen takk, veldigveldig stas at du liker bloggen, altså. Den skal oppdateres ofte (forhåpentligvis)!

      Foreløpig har jeg det veldig fint, den fjerne østen er ikke så dum.

      Kanskje du kunne ha kommet på besøk! Jeg foreslår at du kan dra på jobbreise, det er sææærs mye motefokus her i bangkok, altså. God idé! 🙂

Legg igjen en kommentar

